Niemal wszystkie dokumenty związanie z postępowaniem podatkowym sporządza się w formie pisemnej, a doręczanie pism następuje osobiście. Czy organy podatkowe mają prawo wysłać nam dokumenty inną drogą? Co w przypadku, gdy nie ma nas w domu w czasie przybycia listonosza?
Doręczanie pism przez organy podatkowe - obowiązki odbiorcy
Obowiązkiem podatnika jest:
-
Poinformowanie organu podatkowego o zmianie adresu zamieszkania lub adresu e-mail (w przypadku dostarczania pism drogą elektroniczną).
-
W przypadku wyjazdu za granicę na okres co najmniej 2 miesięcy, ustanowienie pełnomocnika do spraw doręczeń.
W razie zaniedbania tych obowiązków, pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem.
Doręczanie pism przez organy podatkowe - metody
Do rąk własnych
Organy podatkowe najczęściej przekazują pisma Pocztą Polską, ale to nie jest ich jedyne rozwiązanie - fiskus może skorzystać z usług prywatnych firm lub przekazać list przez kuriera po otrzymaniu stosownego zlecenia dostawy. Organy podatkowe równie często decydują się na delegowanie jednego ze swoich pracowników. W przypadku gdy pismo dostarczane jest z gminy - a organem podatkowym jest wójt - do naszych drzwi może zapukać nawet sam sołtys.
Przez internet
Doręczanie pism przez fiskusa może przebiegać drogą elektroniczną, wyjątkiem są zaświadczenia, które obowiązkowo muszą zostać przekazane metodą tradycyjną. Aby otrzymać w ten sposób dokument postępowania podatkowego, należy wcześniej spełnić warunki opisane w art. 144 a § 1 Ordynacji podatkowej:
1) Złożyć podanie w formie dokumentu elektronicznego przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu podatkowego lub portal podatkowy.
2) Wnieść o doręczenie pisma za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskazać organowi podatkowemu adres elektroniczny.
3) Wyrazić zgodę na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej i wskazać organowi podatkowemu adres elektroniczny.
Według przepisów podatnik będzie miał prawo zrezygnować z formy elektronicznej i wybrać, aby doręczanie pism odbywało się metodą tradycyjną.
Doręczanie pism przez organy podatkowe a osoba i miejsce dostarczenia
Bezpośrednio do podatnika
Za miejsce doręczenia pisma osobom fizycznym uznaje się:
-
miejsce zamieszkania lub
-
miejsce pracy podatnika
W szczególnych przypadkach:
-
pozostawienie do odbioru w urzędzie skarbowym
-
dowolne miejsce aktualnego przebywania adresata
Przez osoby trzecie
W przypadku nieobecności podatnika, pismo może zostać przekazane pełnoletniemu domownikowi, sąsiadowi czy dozorcy. Warunkiem jaki muszą spełnić jest zobowiązanie się do doręczenia pisma właściwej osobie i pisemne poświadczenie odbioru. W sytuacji, gdy osoba trzecia z jakichś przyczyn nie ma możliwości lub uchyla się od podpisania potwierdzenia, doręczający wskazuję osobę, która owe pismo odebrała oraz podaje powód braku podpisu wraz z datą odbioru.
W przypadku gdy pismo podatkowe nie zostało dostarczone nadawcy lub przekazane innej osobie, doręczyciel ma obowiązek umieścić zawiadomienie w skrzynce pocztowej, na drzwiach mieszkania lub w innym widocznym miejscu.
Szczególne sytuacje
Niekiedy może zdarzyć się, że wszystkie możliwe drogi doręczenia pisma zawodzą. W takim przypadku pismo można zostawić na okres 14 dni:
-
W placówce poczty (w przypadku doręczania pism przy usługach Poczty Polskiej).
-
W urzędzie gminy/miasta (w przypadku doręczania pism przez pracowników organu podatkowego lub przez inne upoważnione osoby).
O fakcie pozostawienia pisma w placówce podatnik zostaje poinformowany dwukrotnie zaraz po nieudanym doręczeniu oraz po upływie 7 dni od pierwszej próby doręczenia.
Za sposób poinformowania podatnika można uznać między innymi awizo pozostawione w skrzynce pocztowej lub w innym zauważalnym miejscu.
Doręczanie pism przez organy podatkowe - uznanie dostarczenia
Fiskus ma różne możliwości przekazania pisma podatnikowi, jednak należy pamiętać o tym, że doręczenie pisma powinno być każdorazowo pokwitowane.
Gdy pismo zostanie dostarczone podatnikowi drogą elektroniczną ma on 7 dni na przesłanie odpowiedniemu organowi potwierdzenia odbioru. Organ podatkowy przesyła na adres e-mail podatnika informację wskazującą adres elektroniczny, z którego adresat może odebrać pismo i pod którym powinien potwierdzić jego doręczenie.
Jeśli podatnik nie odeśle stosownego potwierdzenia, pismo zostanie wysłane jeszcze raz tym razem metodą tradycyjną.
Polecamy: