Książka serwisowa zawiera informacje związane z technicznymi aspektami kasy fiskalnej. Przepisy wykonawcze wskazują, że każda kasa fiskalna musi posiadać książkę serwisową. W niniejszym artykule zastanowimy się, co się dzieje w przypadku, gdy zostaje zagubiona książka kasy. W oparciu o dostępne regulacje zastanowimy się, jakie działania powinien w takiej sytuacji podjąć podatnik.
Obowiązki podatnika związane z książką serwisową kasy fiskalnej
Nasze rozważania będziemy opierać na treści rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.
W pierwszej kolejności wskażmy, że zgodnie z definicją legalną zawartą w rozporządzeniu poprzez książkę kasy należy rozumieć dokumentację dotyczącą danej kasy, której wzór określają przepisy o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas.
Książka kasy ma istotne znaczenie w momencie fiskalizacji kasy rejestrującej. Zgodnie z § 22 ww. rozporządzenia rozpoczęcie prowadzenia ewidencji przez podatnika przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii jest poprzedzone dokonaniem fiskalizacji.
Fiskalizacja jest możliwa tylko w trybie serwisowym, wyłącznie gdy kasa posiada niezapisaną pamięć fiskalną oznaczoną numerem unikatowym. Fiskalizacja jest dokonywana przez serwisanta przez jednokrotne i niepowtarzalne uruchomienie trybu fiskalnego z równoczesnym wpisaniem numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika do pamięci fiskalnej. W terminie 7 dni od dnia dokonania fiskalizacji podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, zgłoszenie danych dotyczących kasy, według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia.
Co istotne w kontekście rozpatrywanego zagadnienia, fiskalizacja jest potwierdzana wystawieniem raportu fiskalnego dobowego. Wydruk raportu fiskalnego dobowego jest dołączany do książki kasy.
Wskażmy też, że w oparciu o § 23 ust. 2 rozporządzenia w przypadku zmiany miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii podatnik zapewnia dokonanie zmiany w książce kasy w zakresie określenia miejsca używania kasy oraz zapewnia dokonanie zmiany danych zapisanych w pamięci kasy dotyczących adresu punktu sprzedaży, w którym po modyfikacji kasa będzie używana.
Ponadto książka kasy jest ważna w kontekście obowiązków podatnika dbania o poprawność pracy kasy fiskalnej.
Jak możemy przeczytać w § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy używający kas:
- dokonują sprawdzenia poprawności pracy kasy, ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego zaprogramowania nazw towarów i usług, stawek podatku, waluty ewidencyjnej wraz z jej symbolem i wartością przelicznika, wskazań daty i czasu oraz właściwego przypisania nazw towarów i usług do stawek podatku lub zwolnienia od podatku,
- niezwłocznie zgłaszają podmiotowi prowadzącemu serwis każdą nieprawidłowość w pracy kasy,
- udostępniają kasy do kontroli stanu nienaruszalności kasy i prawidłowości jej pracy na każde żądanie właściwych organów,
- poddają kasy obowiązkowemu przeglądowi technicznemu wykonywanemu przez podmiot prowadzący serwis główny lub podmiot prowadzący serwis, w terminach określonych w § 54,
- wpisują do książki kasy oraz nanoszą na obudowę kasy numer ewidencyjny, który dla kasy oraz książki kasy jest identyczny i nie może być przypisany innym urządzeniom,
- prowadzą i przechowują książkę kasy oraz przechowują programy, o których mowa w przepisach o wymaganiach technicznych (kryteriach i warunkach technicznych) dla kas, przez okres używania kasy oraz udostępniają je na żądanie właściwych organów; w przypadku kas stacjonarnych książkę kasy, a także programy, przechowuje się w miejscu używania kasy,
- dokonują wpisów do książki kasy przewidzianych do wykonania przez podatnika oraz umożliwiają dokonanie wpisów do książki kasy podmiotowi prowadzącemu serwis główny lub podmiotowi prowadzącemu serwis,
- powiadamiają niezwłocznie naczelnika urzędu skarbowego o utracie książki kasy,
- występują niezwłocznie do podmiotu prowadzącego serwis główny o wydanie duplikatu książki kasy w przypadku jej utraty.
W kontekście wspomnianego powyżej obowiązku przeglądu technicznego kasy wskażmy, że dokonuje się go nie rzadziej niż co 2 lata.
Termin pierwszego obowiązkowego przeglądu technicznego jest liczony od dnia dokonania fiskalizacji.
W myśl § 55 ust. 2 rozporządzenia obowiązkowy przegląd techniczny kasy obejmuje sprawdzenie:
- wpisu do książki kasy jego wyniku,
- w przypadku kas online zapisania przeglądu technicznego w pamięci fiskalnej,
- dołączenia do książki kasy zaleceń pokontrolnych oraz kopii dokumentu potwierdzającego wykonanie przeglądu technicznego, w szczególności wydruku raportu z kasy potwierdzającego dokonanie przeglądu.
Co zrobić, gdy książka kasy fiskalnej została zgubiona?
Odpowiedź na tak postawione pytanie odnajdziemy w cytowanym już § 9 ust. 1 rozporządzenia, gdzie wskazano, że w przypadku utraty książki serwisowej podatnik powinien:
- powiadomić niezwłocznie naczelnika urzędu skarbowego o utracie książki kasy
- oraz wystąpić niezwłocznie do podmiotu prowadzącego serwis główny o wydanie duplikatu książki kasy w przypadku jej utraty.
Jak podaje § 47 rozporządzenia, podmiot prowadzący serwis główny, na wniosek podatnika, wydaje duplikat książki kasy. Na stronie tytułowej zawiera on napis „DUPLIKAT” oraz wszystkie dotychczasowe wpisy, w szczególności dane dotyczące obowiązkowych przeglądów technicznych.
Przepisy nie określają wzoru powiadomienia o utracie książki serwisowej. Podatnik może zatem dokonać tego w dowolnej formie.
Zwraca również uwagę fakt, że powyższe przepisy nie ustanawiają żadnego sztywnego terminu na dokonanie zgłoszenia. Zarówno powiadomienie naczelnika US, jak również wystąpienie o duplikat książki kasy powinno nastąpić niezwłocznie.
Jak możemy przeczytać w wyroku WSA w Krakowie z 10 sierpnia 2018 roku, III SA/Kr 616/18, pojęcie „niezwłocznie” nie posiada określenia ustawowego i posiłkując się czy to wskazaniami doktryny, czy to definicjami słownikowymi, przez pojęcie to należy rozumieć „bez nieuzasadnionej zwłoki”, czyli bez zbędnych czynności, przeszkód, ale z zachowaniem czynności przewidzianych przepisami.
W konsekwencji zawiadomienie powinno nastąpić w pierwszym z możliwych do wykonania terminie.
Wydanie duplikatu książki kasy ma znaczenie również z perspektywy serwisanta. Trzeba bowiem zaznaczyć, że w świetle § 44 rozporządzenia serwisant dokonuje:
- wpisu do książki kasy swoich danych identyfikacyjnych;
- chronologicznych wpisów do książki kasy.
Treść wpisów do książki kasy realizowanych przez serwisanta należy również ująć w prowadzonej dokumentacji serwisu. Wpisy do książki kasy są dokonywane w sposób czytelny, a wpisy do książki kasy o wykonanym serwisie dodatkowo są czytelnie podpisywane przez serwisanta jego imieniem i nazwiskiem oraz opatrywane numerem jego identyfikatora.
To oznacza, że pewne obowiązki w zakresie umieszczania danych w książce kasy spoczywają również na serwisancie kasy.
Na zakończenie warto przypomnieć, że obowiązki związane ze zgłoszeniem zagubienia kasy powinny być wykonane w sposób bezzwłoczny. W konsekwencji warto pamiętać, aby w pierwszym możliwym terminie zgłosić utratę książki serwisowej do właściwych podmiotów.