Wszystkie jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są do sporządzenia sprawozdań budżetowych. Są one z reguły oparte na danych liczbowych przygotowanych przez pracowników działu księgowego. Muszą być przygotowywane za poszczególne okresy sprawozdawcze. Aby nie popełnić błędu w takim sprawozdaniu, należy spełniać określone zasady, tak by uniknąć korekt. Sprawdźmy, jak wygląda sprawozdawczość budżetowa w Polsce.
Czym jest sprawozdawczość budżetowa?
Sprawozdawczość budżetowa jest sprawozdawczością jednostek sektora finansów publicznych. Wyłączona jest ona z regulacji ustawy o rachunkowości. Regulują ją odpowiednie rozporządzenia i ustawy o finansach publicznych. Sprawozdawczość budżetowa dotyczy między innymi:
-
wykonania planów finansowych:
-
jednostek samorządu terytorialnego (JST),
-
jednostek budżetowych,
-
samorządowych zakładów budżetowych,
-
pozostałych jednostek sektora finansów publicznych,
-
poręczeń i gwarancji sektora finansów publicznych;
-
zbiorczych skonsolidowanych sprawozdań budżetowych jednostek samorządu terytorialnego;
-
łącznych skonsolidowanych sprawozdań budżetowych dysponentów części budżetowych budżetu państwa.
Sprawozdawczość budżetowa została uregulowana szczegółowo w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej. W rozporządzeniu tym zostały określone:
-
rodzaje, formy, terminy i sposoby sporządzania sprawozdań,
-
jednostki obowiązane do sporządzania poszczególnych rodzajów sprawozdań oraz odbiorców tych sprawozdań,
-
rodzaje i zasady sporządzania sprawozdań w zakresie zobowiązań wynikających z umów o partnerstwie publiczno-prywatnym zawieranych na podstawie odrębnych ustaw przez podmioty sektora finansów publicznych.
Sprawozdawczość budżetowa – rodzaje sprawozdań
Wszystkie rodzaje sprawozdań zostały wymienione w paragrafie 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej. Łącznie wymienione zostały 33 sprawozdania, których wzór został załączony w rozporządzeniu w formie załączników.
W paragrafie 4 ustawodawca doprecyzował, jakie załączniki należy sporządzać oraz kto jest zobowiązany do ich sporządzenia w zakresie budżetu państwa, środków europejskich, budżetów JST, zatrudnienia i wynagrodzeń, wydatków strukturalnych poniesionych przez JST czy w zakresie wydatków strukturalnych w podziale wojewódzkim (regionalnym) poniesionych przez pozostałe jednostki sektora finansów publicznych, z wyłączeniem partnerstwa publiczno-prywatnego jednostek sektora finansów publicznych, jeżeli zawarły umowy partnerstwa publiczno-prywatnego na podstawie odrębnych przepisów.
Sposoby sporządzania i przekazywania sprawozdań
Warto podkreślić, że sprawozdania budżetowe wykazuje się:
-
w zakresie planu – w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki, po uwzględnieniu zmian dokonanych w trybie ustawy o finansach publicznych;
-
w zakresie wykonania – narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego lub, w przypadkach określonych w sprawozdaniach, według stanu na określony dzień.
Sprawozdania budżetowe mogą być jednostkowe, łączne i zbiorcze.
Jednostkowe wyraża się w złotych i groszach. Zgodnie z zasadami obowiązującymi przy prowadzeniu ksiąg rachunkowych (nie dotyczy to sprawozdań jednostkowych placówek – u nich wartość wyrażana jest w walucie, w jakiej jest prowadzona rachunkowość). Natomiast łączne i zbiorcze wyraża się w złotych i groszach (nie dotyczy sprawozdania Rb-70, które wyraża się z złotych).