W związku z epidemią koronawirusa podatnicy uzyskali od państwa dodatkowe środki na cele związane z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie uregulował, czy uzyskane środki w ramach tarcz antykryzysowych bądź od innych instytucji podlegają egzekucji sądowej, czy administracyjnej, w związku z tym komornicy mogli je objąć wspomnianymi egzekucjami. Sprawdźmy, jakie są możliwe środki niepodlegające egzekucji sądowej ani administracyjnej?
Czym jest egzekucja sądowa?
Próżno szukać definicji egzekucji sądowej w Kodeksie postępowania cywilnego. Nie ma przeszkód, aby sprawę egzekucyjną w swej definicji odnieść do postępowania egzekucyjnego. Postępowanie egzekucyjne jest uregulowane w części III Kodeksu – jest to działanie stron i organów egzekucyjnych mające na celu zaspokojenie wierzycieli. Bez względu na życzenia dłużnika mają oni wymuszać korzyści określone tytule egzekucyjnym z majątku dłużnika przymusowo.
Sprawy egzekucyjne należą do właściwości sądów rejonowych i działających przy tych sądach komorników, a czynności egzekucyjne wykonywane są przez komorników sądowych (z wyjątkiem czynności zastrzeżonych dla sądów).
Czym jest egzekucja administracyjna?
Egzekucja administracyjna to szereg działań podejmowanych przez organy ścigania przeciwko osobom odpowiedzialnym i innym uczestnikom sporów, a jej celem jest ostateczne wdrożenie merytorycznych przepisów ustawowych i wykonawczych. Działania takie obejmują zachowania proceduralne, które rozwiązują problemy proceduralne pojawiające się podczas procesu sądowego, oraz zachowania obowiązkowe, które są faktycznymi zachowaniami.
Środki niepodlegające egzekucji sądowej ani administracyjnej
W ramach tarczy 4.0 ustawodawca uregulował, że środki otrzymane od państwa nie podlegają egzekucji sądowej ani administracyjnej. Dotyczy to środków otrzymanych m.in. w ramach:
-
pożyczki bezzwrotnej ze środków Funduszu Pracy na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy;
-
dofinansowania wynagrodzeń pracowników, osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę nakładczą lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług;
-
dofinansowania kosztów prowadzenia działalności przez samozatrudnionych;
-
dofinansowania wynagrodzeń osób zatrudnionych przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego;
-
dofinansowanie ze środków FGŚP wynagrodzeń pracowników nieobjętych przestojem, przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy w następstwie COVID-19.
Ponadto środki te, w razie ich przekazania na rachunek płatniczy, są wolne od zajęcia na podstawie sądowego lub administracyjnego tytułu wykonawczego.