0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Ustawa deregulacyjna 2025 – zmiany w prawie gospodarczym

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Ustawa deregulacyjna (Ustawa z dnia 21 maja 2025 roku o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego) wprowadza szereg istotnych zmian w prawie gospodarczym, mających na celu uproszczenie procedur i ograniczenie zbędnych formalności dla przedsiębiorców. Celem regulacji jest zwiększenie efektywności działania firm oraz ułatwienie im funkcjonowania na rynku. Zmiany te wpisują się w szerszy proces eliminowania barier biurokratycznych i wspierania rozwoju gospodarczego. Sprawdź, co warto wiedzieć o deregulacjach w obszarze prawa gospodarczego.

Ustawa deregulacyjna a zmiany w umowie leasingu

Ustawa deregulacyjna wprowadziła zasadę, że umowa leasingu będzie wymagać zachowania jedynie formy dokumentowej.

Przykład 1.

Firma X sp. z o.o. zawarła umowę leasingu samochodu ciężarowego z ABC Leasing, prowadząc całą procedurę za pośrednictwem e-maila. Warunki umowy zostały ustalone i potwierdzone w wiadomościach oraz w przesłanym pliku PDF. Prezes X sp. z o.o. uprawniony do jednoosobowej reprezentacji spółki odesłał wiadomość z akceptacją treści umowy, bez składania odręcznego podpisu. Na tej podstawie doszło do wydania pojazdu. Umowa została skutecznie zawarta w formie dokumentowej, zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi ustawą deregulacyjną.

Również wezwanie finansującego będzie wymagać jedynie formy dokumentowej. Dotyczy to sytuacji, gdy mimo upomnienia przez finansującego, w formie dokumentowej, korzystający narusza obowiązki korzystającego określone w Kodeksie cywilnym albo nie usunie zmian w rzeczy dokonanych z naruszeniem kc. Po takim wezwaniu finansujący może wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym, chyba że strony uzgodniły termin wypowiedzenia.

Analogiczny wymóg formy dla wezwania obowiązuje wtedy, gdy korzystający dopuszcza się zwłoki z zapłatą co najmniej 1 raty, a finansujący realizuje swój obowiązek wyznaczenia korzystającemu odpowiedniego terminu dodatkowego do zapłacenia zaległości, z zagrożeniem, że w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu może wypowiedzieć umowę leasingu ze skutkiem natychmiastowym, chyba że strony uzgodniły termin wypowiedzenia.

Ustawa deregulacyjna a zmiany w ustawie o rzemiośle

Zgodnie z ustawą deregulacyjną rzemiosłem jest zawodowe wykonywanie działalności gospodarczej przez:

  • osobę fizyczną z wykorzystaniem jej pracy własnej i kwalifikacji zawodowych w rzemiośle potwierdzonych dowodami kwalifikacji zawodowych w rzemiośle – jeżeli jest ona mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu Ustawy z dnia 6 marca 2018 roku – Prawo przedsiębiorców, lub
  • wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich wspólnie działalności gospodarczej, jeżeli działalność gospodarcza w ramach tej spółki jest wykonywana z wykorzystaniem pracy własnej oraz kwalifikacji zawodowych w rzemiośle potwierdzonych dowodami kwalifikacji zawodowych w rzemiośle co najmniej 1 osoby fizycznej, która jest wspólnikiem tej spółki cywilnej lub spółki handlowej, z wyłączeniem spółki partnerskiej, będącej wspólnikiem tej spółki cywilnej – jeżeli wspólnicy tej spółki cywilnej łącznie spełniają warunki do uznania za mikroprzedsiębiorcę, małego przedsiębiorcę albo średniego przedsiębiorcę w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, lub
  • spółkę jawną z wykorzystaniem pracy własnej co najmniej 1 wspólnika będącego osobą fizyczną oraz jego kwalifikacji zawodowych w rzemiośle potwierdzonych dowodami kwalifikacji zawodowych w rzemiośle – jeżeli ta spółka jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, lub
  • spółkę komandytową z wykorzystaniem pracy własnej co najmniej 1 wspólnika będącego osobą fizyczną oraz jego kwalifikacji zawodowych w rzemiośle potwierdzonych dowodami kwalifikacji zawodowych w rzemiośle – jeżeli ta spółka jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, lub
  • spółkę komandytowo-akcyjną z wykorzystaniem pracy własnej co najmniej 1 wspólnika będącego osobą fizyczną oraz jego kwalifikacji zawodowych w rzemiośle potwierdzonych dowodami kwalifikacji zawodowych w rzemiośle – jeżeli ta spółka jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców, lub
  • spółkę kapitałową z wykorzystaniem pracy własnej co najmniej 1 wspólnika albo akcjonariusza będących osobami fizycznymi oraz ich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle potwierdzonych dowodami kwalifikacji zawodowych w rzemiośle – jeżeli ta spółka jest mikroprzedsiębiorcą, małym przedsiębiorcą albo średnim przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy Prawo przedsiębiorców.

Rzemiosłem nie jest natomiast:

  • działalność handlowa, transportowa, wytwórcza i usługowa artystów plastyków i fotografików oraz lecznicza, z wyłączeniem usług optyków okularowych oraz protetyków słuchu;
  • usługi hotelarskie oraz usługi świadczone w ramach wykonywania wolnych zawodów.

Zmiany w ordynacji podatkowej

Zgodnie z ustawą deregulacyjną korekta złożona wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty nie wywołuje skutków prawnych w razie odmowy stwierdzenia nadpłaty w całości lub w części oraz w razie umorzenia postępowania w związku z wycofaniem wniosku lub w przypadku, o którym mowa poniżej.

Jeżeli w okresie 3 lat od daty zawieszenia postępowania wszczętego na żądanie strony nie ustąpią przyczyny uzasadniające zawieszenie postępowania, o których mowa w § 1 pkt 1, 1a, 3 i 4 art. 201 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy może wydać decyzję o umorzeniu postępowania, o ile nie sprzeciwiają się temu pozostałe strony oraz nie zagraża to interesowi publicznemu.

Organ podatkowy, przed wydaniem decyzji o umorzeniu postępowania, wyznacza pozostałym stronom postępowania, innym niż wymienione w powyższych przepisach Ordynacji podatkowej, 7-dniowy termin na wniesienie sprzeciwu, licząc od dnia doręczenia pisma o możliwości wniesienia sprzeciwu w sprawie wydania decyzji o umorzeniu postępowania.

Organ podatkowy nie wydaje decyzji o umorzeniu postępowania w przypadku wniesienia sprzeciwu w terminie, o którym mowa wyżej, przez pozostałe strony postępowania albo jedną z tych stron.

Decyzję o umorzeniu postępowania, o której mowa wyżej, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia ww. stronom postępowania.

Zmiany w ubezpieczeniach społecznych

Zgodnie z ustawą deregulacyjną ubezpieczony może korzystać z uprawnienia do ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w najniższym wymiarze maksymalnie przez 36 miesięcy kalendarzowych w każdym okresie 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Okres pierwszych 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej zaczyna się od pierwszego miesiąca kalendarzowego, w którym podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe była ustalona zgodnie z niniejszym artykułem. Okresy dalszych 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej zaczynają się każdorazowo od pierwszego miesiąca kalendarzowego prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej po upływie poprzedniego okresu 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Do okresów 36 miesięcy kalendarzowych i 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej wlicza się jako pełny miesiąc każdy miesiąc kalendarzowy, w którym ubezpieczony odpowiednio ustalał podstawę składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zgodnie z niniejszym artykułem lub prowadził pozarolniczą działalność gospodarczą przez co najmniej 1 dzień kalendarzowy.

Szereg zmian w ustawie Prawo przedsiębiorców

Wedle ustawy deregulacyjnej organ, bez wszczynania postępowania, może w zakresie swojej właściwości wystąpić do przedsiębiorcy w sprawach związanych z wykonywaną przez niego działalnością gospodarczą. Przedsiębiorca, do którego zostało skierowane wystąpienie, może w terminie określonym przez organ, nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wystąpienia, przekazać stanowisko w sprawie, której ono dotyczy.

Ponadto zgodnie z ustawą deregulacyjną w zakresie, w jakim informacja o pełnomocniku lub prokurencie umocowanym do działania w imieniu przedsiębiorcy została opublikowana za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CEIDG, albo w zakresie, w jakim dane pełnomocnika lub prokurenta zostały wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS – organ z urzędu potwierdza w CEiDG albo KRS upoważnienie pełnomocnika lub prokurenta do prowadzenia sprawy w imieniu przedsiębiorcy.

Uproszczenie dotknęło także obowiązku dołączania odpisów KRS/CEiDG.

Niezastosowanie pieczątki na piśmie lub wniosku, a także niedołączenie do pisma lub wniosku wydruku komputerowego aktualnych lub pełnych informacji o podmiotach wpisanych do rejestru przedsiębiorców KRS albo zaświadczenia o wpisie do CEiDG nie stanowią braku formalnego ani nie mogą być powodem, aby stwierdzić, że pismo lub wniosek są niekompletne, chyba że przepisy odrębne nakazują zastosowanie pieczątki lub dołączenie wydruku.

Zmiany wprowadzone zostały również w przepisach dotyczących kontroli przedsiębiorców. Pośród zmian znalazła się m.in. zasada, zgodnie z którą przedłużenie czasu trwania kontroli u mikroprzedsiębiorcy jest możliwe, jeżeli po zakończeniu przeprowadzania czynności kontrolnych w siedzibie przedsiębiorcy lub miejscu wykonywania działalności gospodarczej pozostały do przeprowadzenia jedynie czynności kontrolne związane z gromadzeniem i analizą dokumentów związanych z przedmiotem kontroli oraz sporządzenie protokołu kontroli. Czynności te mogą być przeprowadzane w siedzibie organu kontroli lub w sposób zdalny, a przedłużenie to nie może spowodować przekroczenia czasu 12 dni.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów