0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Być menedżerem - skąd się bierze satysfakcja zawodowa?

Wielkość tekstu:

Menedżer - to brzmi dumnie. W praktyce jednak zarządzanie korporacją czy nawet wybranym jej działem stanowi ciężki kawałek chleba - to praca wymagająca zaangażowania, czasu, kreatywności. Co zatem sprawia, że mimo wszystko kadra zarządzająca czerpie satysfakcję ze swojego zawodu? Czy każdy może być dobrym menedżerem?

Menedżer - czyli kto?

Nazwa “menedżer” pochodzi od angielskiego słowa “manage”, czyli kierować. Menedżer to ktoś, kto kieruje, zarządza - w zakresie jego zadań leży planowanie, podejmowanie decyzji, organizowanie pracy zespołu, motywowanie i kontrola.

Tak więc za menedżera można uznać zarówno prezesa wielkiej korporacji (będzie to zarządzający najwyższego szczebla), jak też kierownika jednego działu - produkcji, zasobów ludzkich, księgowości itp. Co ważne, w praktyce mniejszy nacisk kładziony jest na to, czy menedżer ma wiedzę i kompetencje dotyczące dziedziny, którą zarządza. Kluczowe są tutaj natomiast zdolności logistyczne, umiejętność analizowania faktów i podejmowania decyzji, a także - dobrze rozwinięte zdolności interpersonalne.

Dobry menedżer

W związku z powyższym można zauważyć, że do bycia menedżerem niekoniecznie predysponuje ukończony kierunek studiów czy dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Oczywiście, można przypuszczać, że skończenie zarządzania bądź psychologii daje pewne narzędzia, a długotrwała praktyka w kierowaniu zespołem pozwoli na osiągnięcie lepszych wyników.

Jednakże, zgodnie z badaniami, to, czy ktoś czerpie większą, czy mniejszą satysfakcję z bycia menedżerem, jest uwarunkowane po prostu cechami charakteru. Na pierwszy plan wysuwa się tutaj reaktywność emocjonalna. Pojęcie to można przedstawić jako kontinuum wrażliwość-odporność. Im mniej ktoś jest wrażliwy, a bardziej odporny na bodźce z zewnątrz, tym mniej jest reaktywny.

W badaniach wykazano, że osoby o niższej reaktywności czerpią większą satysfakcję z bycia menedżerem, niż ci wysoko reaktywni. Tak więc jeśli ktoś zastanawia się, czy sprawdzi się na stanowisku menedżerskim, warto aby zwrócił uwagę na swoje reakcje na bodźce zewnętrzne. Osoby wrażliwe, biorące do siebie każdy negatywny gest czy krytykę oraz łatwo denerwujące się mogą mieć problem z odnalezieniem się jako kierownik. Jeśli natomiast jest się człowiekiem stonowanym, którego trudno wyprowadzić z równowagi, umiejącym kierować zespołem i wyegzekwować wymagane zachowania - to warto zastanowić się nad zostaniem menedżerem.

Co istotne, w Polsce menedżerowie w większości oceniają swoje kontakty ze współpracownikami jako dobre. Można wobec tego przypuszczać, że rzeczywiście stanowiska kierownicze są obsadzane zgodnie z predyspozycjami pracowników.

Menedżer - motywacja zewnętrzna a satysfakcja zawodowa

Cechy charakteru człowieka są raczej stałe. W związku z tym można albo je mieć i być potencjalnie dobrym menedżerem, albo - nadawać się po prostu na inne stanowisko. Natomiast poza tymi aspektami są jeszcze inne, zewnętrzne, dzięki którym praca menedżera może stać się nie tylko przyjemniejsza, ale też - bardziej efektywna.

Zarządzanie zespołem, działem, firmą jest zajęciem mocno wymagającym. Taka praca najczęściej nie ogranicza się do 8-godzinnego dnia pracy - wymaga większego zaangażowania, kreatywności, wysiłku. Nic więc dziwnego, że menedżerowie potrzebują wsparcia od swojej firmy.

Jak można zatem wpłynąć od zewnątrz na satysfakcję z pracy kadry kierowniczej? Warto zainwestować w pewne udogodnienia. Można tu wskazać na najprostsze i najbardziej popularne, jak firmowy telefon komórkowy, laptop, a nawet samochód służbowy. Dzięki takiemu wyposażeniu dużo łatwiej jest pracować z każdego miejsca i o każdej porze. W tej kwestii warto też wspomnieć o umożliwieniu menedżerom pracy w elastycznych godzinach pracy. Najczęściej na kierowniczym stanowisku znajduje się albo najwyższa firmowa władza w postaci prezesa, albo ktoś, kto posiada już pozycję i zaufanie w firmie. W związku z tym pozostawienie menedżerowi pewnej dowolności co do godzin i miejsca pracy (praca zdalna) może dobrze wpłynąć na jego efektywność. Okazanie tego typu zaufania jest także doskonałym motywatorem.

Jak jeszcze można wspierać menedżera? Warto pamiętać, że choć najczęściej stanowisko kierownicze wiąże się już z pewną renomą i dobrą płacą, to zajmujący je pracownik najczęściej będzie czuł dalszą potrzebę rozwoju. W związku z tym niezbędne będzie zapewnienie mu takiej możliwości - poprzez kursy, szkolenia, zajęcia dopasowane do ścieżki zawodowej danego kierownika. Inwestycja w zasoby ludzkie jest jedną z najbardziej opłacalnych - dobrze wyszkolony, rozwojowy, a jednocześnie lojalny pracownik to znacząca przewaga firmy nad konkurencją.

Jak więc widać, aby być dobrym menedżerem, warto przyjrzeć się swoim kompetencjom wewnętrznym. Jednocześnie dobrze jest pamiętać, że kadra kierownicza to najczęściej jedni z najbardziej wartościowych pracowników, w których warto inwestować. Dzięki temu firma zyskuje nie tylko lojalną, kompetentną kadrę, ale też pewność, że podejmowane zadania i inwestycje zostaną odpowiednio wykonane dzięki dobremu zarządzaniu.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów