Strata z lat ubiegłych - rozliczenie krok po kroku
Zakładający firmę przedsiębiorca optymistycznie patrzy w przyszłość, licząc na zysk - to oczywiste i naturalne. Jednak w rzeczywistości trzeba liczyć się także z możliwością poniesienia straty - każdy własny biznes generuje takie ryzyko. Jeśli zdarzy się, że mimo oczekiwań firma nie okazała się zyskowna, nie należy załamywać rąk, ale wyciągnąć z tego faktu jak najwięcej korzyści.
Jakie mogą być korzyści ze straty? Jeśli przedsiębiorcy się uda i mimo pierwszych trudności firma w kolejnych latach zacznie przynosić dochody, to strata może okazać się pomocna przy obniżaniu koniecznego do zapłacenia podatku dochodowego.
Strata z lat ubiegłych - jak rozliczyć?
Konieczne jest dostosowanie się do trzech podstawowych warunków:
- Terminy - strata podatkowa może zostać rozliczona w ciągu 5 lat podatkowych, licząc od roku, w którym została poniesiona. Po upływie tego terminu podatnik traci prawo do obniżenia podatku dochodowego o kwotę straty.
- Źródło - należy pamiętać, że podatek dochodowy można obniżać tylko w odniesieniu do przychodów, pochodzących z tego samego źródła, co poniesiona strata. Nie jest możliwe wykorzystanie firmowej straty na obniżenie podatku od dochodu z np. odrębnych umów.
- Wysokość - w przypadku straty powstałej do końca 2018 roku, w jednym roku podatkowym przedsiębiorca może obniżyć podatek maksymalnie o 50% poniesionej straty . Pozostała część może zostać odliczona w kolejnych latach. Natomiast strata powstała po 2019 roku może być rozliczona na dwa sposoby:
- odliczenie ulgi na analogicznych zasadach jak dla straty powstałej do 2018 roku.
- odliczenie całej wartości poniesionej straty w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących 5. latach podatkowych pod warunkiem, że kwota osiągniętej straty nie przekroczyła 5 000 000 zł.
- zgodnie z terminami z punktu 1.
Jak rozliczyć stratę z lat ubiegłych w systemie wfirma.pl?
System wfirma.pl automatycznie uwzględnia wprowadzoną do programu stratę z lat ubiegłych zaliczkach na podatek dochodowy. Aby wprowadzić stratę do systemu wystarczy przejść do zakładki USTAWIENIA, a następnie w tabeli PODATKI kliknąć w pozycję PODATEK DOCHODOWY. Następnie w wyświetlonym oknie należy kliknąć w opcję DODAJ ODLICZENIE i uzupełnić dane.
Więcej szczegółów na temat rozliczania start z lat ubiegłych w systemie wfirma.pl w artykule: Strata z lat ubiegłych - jak wprowadzić do systemu?
Poszukiwanie wpływów do budżetu – czyli powrót do podatku cukrowego
Zawieszenie poboru zaliczek na podatki – alternatywne sposoby
- Krajowy System e-Faktur - nowość!
- JPK V7 - co zawiera nowa struktura jednolitego pliku kontrolnego?
- JPK V7M i JPK V7K, czyli comiesięczny obowiązek składania pliku JPK zamiast deklaracji VAT
- Korekta JPK, czyli kiedy i jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?
- Co zawiera część deklaracyjna JPK? - nowa struktura JPK_VAT!
- Przemieszczenie własnego towaru między krajami UE a podatek VAT
- Rejestracja do VAT i VAT UE - wszystko co warto wiedzieć!
- Wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług - rozliczenie i dokumentowanie
- Import i eksport usług - rozliczenie podatkowe oraz dokumentowanie
- Import usług od kontrahenta spoza UE zarejestrowanego do VAT-UE - rozliczenie