Poradnik Przedsiębiorcy

Firmowy wolontariat – pomoc potrzebującym, korzyść dla przedsiębiorcy

Zakładasz mała firmę i odnosisz sukces. Przedsiębiorstwo rozrasta się - z jednoosobowej działalności, w której byłeś pracownikiem i szefem jednocześnie, do rozbudowanej spółki i wielu pracowników, gdzie stajesz się prezesem. Co dalej? Z uwagi na fakt, jak wielką popularnością zaczyna cieszyć się pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu, warto zadbać o budowanie renomy firmy w tym kierunku. Dobrym pomysłem jest w tym przypadku firmowy wolontariat.

Firmowy wolontariat z korzyścią dla prezesa

Wolontariat to ciekawa i pożyteczna ścieżka rozwoju. Dzięki niemu pomoc otrzymują potrzebujący, a wolontariusze mają szanse się rozwijać i zyskiwać nowe doświadczenia. Najczęściej to też możliwość podbudowania własnego ego – na szczęście w szczytnym celu.

Natomiast firmowy wolontariat poza powyższymi korzyściami daje prezesowi firmy dodatkowe atuty, szczególnie w kontaktach z jego własnym zespołem. Firmowy wolontariat to niepowtarzalna szansa na pokazanie się z zupełnie innej, nie-szefowskiej strony. Prezes, który wychodzi zza swojego biurka i angażuje się w coś poza firmą, co dodatkowo przynosi cenione społecznie korzyści, jest automatycznie postrzegany jako bardziej ludzki i dostępny.  I to zarówno przez swoich pracowników, jak i kontrahentów (aktualnych i potencjalnych). Wiedzieli o tym założyciele Koalicji “Prezesi-Wolontariusze 2011”, organizujący wspólne przedsięwzięcia i dający szefom szansę na wykazanie się w wolontariacie.

Uczestnictwo w firmowym wolontariacie zwiększa także wiarygodność przedsiębiorcy. Oczywiście, że można po prostu przekazać środki na zbożny cel i ogłosić się dobroczyńcą. Tylko że takie działanie będzie raczej postrzegane jako silnie PR-owe, nawet jeśli w rzeczywistości będzie podyktowane etyką i chęcią niesienia pomocy. Jeśli zamiast – albo obok – środków finansowych pojawi się rzeczywiste zaangażowanie, wtedy dużo łatwiej jest uwierzyć w dobre zamiary pomagającego. I zobaczyć jego ludzką stronę.

Firmowy wolontariat z korzyścią dla pracowników

Korzyści płynące z firmowego wolontariatu wybiegają poza te, które odczuje na własnej skórze sam prezes. Także jego pracownicy mogą skorzystać z takiej opcji – z praktyki wynika, że takie akcje społeczne niosą spore atuty także dla nich. A co za tym idzie – dla firmy.

Przede wszystkim firmowy wolontariat pozwala na silną integrację - zarówno wewnątrz zespołu, jak i pomiędzy zespołem a szefem. Zaangażowanie pracowników we wspólne zadanie, które nie jest kolejnym firmowym projektem jest ogromną zaletą firmowego wolontariatu. Ponadto, jako że takie projekty spotykają się najczęściej z dużą aprobatą ze strony społeczeństwa, tym bardziej napędzają ludzi do wspólnej pracy na rzecz innych.

Co ważne, prezes niekoniecznie musi się angażować w każdy projekt wsparcia. Wystarczy, że zaangażują się jego pracownicy, a on da jedynie przyzwolenie i środki. To dobre rozwiązanie również ze względu na to, że silną

motywacją do działania są takie cele, które ludzie stawiają sobie sami i które są im bliskie. Tym samym jeśli zespół będzie mógł samodzielnie wybrać cel, zgodny z ich przekonaniami, większe prawdopodobieństwo nie tylko rzeczywistego zaangażowania, ale też czerpania z działania prawdziwej radości i satysfakcji.

Umożliwianie i wspomaganie pracowniczego firmowego wolontariatu lub działanie w jego ramach razem z podwładnymi to także korzyść dla samej firmy. W oczach zatrudnionych przedsiębiorstwo staje się nie machiną do produkowania pieniędzy i osiągania zysków, ale zaangażowaną społecznie organizacją. Nie tylko oferują ona zasoby na wsparcie potrzebujących, ale umożliwia realizowanie celów zgodnych ze światopoglądem zatrudnionych, tym samym dając im dodatkową satysfakcję, poza tą wynikającą stricte z kariery zawodowej.

Podsumowując firmowy wolontariat - to szereg zalet dla samego prezesa, jego firmy i pracowników. Dzięki takiej działalności można realizować cenione i istotne społecznie cele, jednocześnie budując dobry kontakt i renomę wewnętrzną przedsiębiorstwa.