Z wypadkiem przy pracy kojarzy się wiele procedur i formalności. Poszkodowana osoba może ubiegać się w związku z wystąpieniem takiego zdarzenia o jednorazowe odszkodowanie z ZUS. Jednakże żeby je otrzymać, muszą zostać spełnione odpowiednie warunki. Aby dowiedzieć się jakich formalności należy dopełnić aby otrzymać odszkodowanie z ZUS zapraszamy do lektury naszego artykułu.
Kiedy możemy mówić o wypadku przy pracy?
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy
Świadczenia z tytułu wypadku przy pracy wypłacane są w związku z podleganiem pod ubezpieczenie wypadkowe. Jeżeli zdarzenie zostanie uznane za wypadek przy pracy, to poszkodowany pracownik w tej sytuacji zawsze ma prawo do zasiłku chorobowego płatnego w wysokości 100% podstawy wymiaru tego zasiłku. Jednakże gdy wypadek dodatkowo spowoduje stały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu, wówczas zatrudniony również ma prawo aby otrzymać jednorazowe odszkodowanie z ZUS.
Stopień uszczerbku na zdrowiu, a także jego związek z wypadkiem przy pracy określane jest przez ZUS po zakończeniu leczenia lub rehabilitacji.
Odszkodowanie z ZUS - czy przysługuje zleceniobiorcy?
Według art. 3 ust. 3 o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych do wypadków przy pracy zalicza się także urazy doznane w okresie ubezpieczenia społecznego podczas wykonywania określonych świadczeń na innej podstawie niż stosunek pracy. Wśród nich wymienia się również umowę zlecenie. Oznacza to, że zleceniobiorca również może starać się o jednorazowe odszkodowanie z ZUS, o ile wypadek spowodował stały lub długotrwały uszczerbek na jego zdrowiu.
Dokumenty niezbędne do wypłaty odszkodowania
Do wypłaty jednorazowego odszkodowania z ZUS niezbędne jest złożenie pisemnego wniosku o ustalenie uszczerbku na zdrowiu oraz wypłatę tego świadczenia, a także przygotowanie odpowiednich dokumentów, a mianowicie:
- zaświadczenia o stanie zdrowia wystawione przez lekarza prowadzącego leczenie (OL-9),
- dokumentacji medycznej oraz innych dokumentów mających znaczenie dla wydania orzeczenia o niezdolności do pracy.
Dodatkowo w zależności od okoliczności poszkodowany powinien również przedłożyć:
- protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy,
- kartę wypadku,
- prawomocny wyrok sądu pracy,
- dokumentację wypadku w szczególnych okolicznościach.
- otrzymania orzeczenia od lekarza orzecznika ZUS lub komisji lekarskiej,
- wyjaśnienia ostatniej okoliczności, bez której nie można wydać decyzji.