Przedmiotem niniejszej analizy będzie ustalenie limitu zwolnienia od obowiązku posiadania kasy fiskalnej w sytuacji, gdy dochodzi do korekty sprzedaży. Zastanowimy się, czy korekta sprzedaży a limit zwolnienia z kasy wpływają na siebie? Jak ustalić limit? Odpowiadamy w artykule!
Kasa fiskalna i możliwe zwolnienia w tym zakresie
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z tym przepisem podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy realizują sprzedaż na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są obecnie w rozporządzeniu w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).
W dalszej części naszej analizy zajmiemy się limitowanym zwolnieniem podmiotowym.
Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 roku, podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył w proporcji do okresu wykonywania czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.
Obliczając powyższą kwotę obrotu, nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się więc sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).
Korekta sprzedaży w podatku od towarów i usług
Przytoczone powyżej regulacje dotyczące zwolnienia podmiotowego od obowiązku posiadania kasy fiskalnej odnoszą się limitu obrotu.
Pod pojęciem „obrotu” należy rozumieć sprzedaż, czyli w przypadku czynności wykonywanych na terenie RP odpłatną dostawę towarów.
Zgodnie z regułą ogólną wyrażoną w art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W pewnych okolicznościach podstawa opodatkowania (sprzedaż) może podlegać skorygowaniu. Jak bowiem możemy przeczytać w art. 29a ust. 10 ustawy VAT, podstawę opodatkowania obniża się o:
- kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
- wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
- zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
- wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.
Korekta sprzedaży a limit zwolnienia z kasy
Analizując kwestie korekty sprzedaży oraz jej wpływu na możliwość dalszego korzystania ze zwolnienia podmiotowego, należy wskazać, że kluczowe znaczenie ma to, w którym momencie dochodzi do korekty sprzedaży.
Istotne staje się ustalenie, czy korekta ma miejsce przed, czy też po przekroczeniu limitu.
W interpretacji indywidualnej z 12 stycznia 2021 roku, nr 0114-KDIP1-3.4012.615.2020.2.KK, Dyrektor KIS przedstawił stanowisko, zgodnie z którym korekta sprzedaży dokonana po przekroczeniu limitu pozostaje bez wpływu na fakt jego przekroczenia. Zobrazujmy to na przykładach.
Przykład 1.
Podatnik rozpoczął sprzedaż towarów na rzecz konsumentów 1 stycznia. Do 20 grudnia kwota obrotu z tego tytułu wyniosła 19 500 zł. 28 grudnia podatnik otrzymał zwrot towaru o wartości 300 zł. To oznacza, że na koniec roku wartość sprzedaży wyniosła 19 200 zł, zatem limit nie został przekroczony.
Przykład 2.
Podatnik rozpoczął sprzedaż towarów na rzecz konsumentów 1 stycznia. 20 września kwota sprzedaży przekroczyła 20 000 zł. Natomiast 1 października podatnik otrzymał zwrot towarów o wartości 1000 zł. Pomimo korekty sprzedaży podatnik ma obowiązek instalacji kasy fiskalnej 1 grudnia.
Powyższe zagadnienie jest kontrowersyjne, a przepisy podatkowe nie dają jednoznacznej odpowiedzi na postawione w tytule pytanie. Wykładnia językowa zdaje się prowadzić do wniosku, że późniejsza korekta sprzedaży nie unicestwia skutku w postaci utraty prawa do zwolnienia. Warto jednak rozważyć wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej w tym zakresie.