Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Monitoring na stołówce i szatni pracowniczej – czy jest dopuszczalny?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W związku z rozwojem technologii pracodawcy mają do swojej dyspozycji coraz nowsze narzędzia, które mogą wykorzystywać w zarządzaniu zakładem pracy. Jednym z nich jest monitoring, którego stosowanie, poza korzyściami dla pracodawcy, rodzi określone wyzwania związane z koniecznością poszanowania prywatności pracowników. Jak wygląda kwestia montowania go w określonych miejscach? Czy monitoring na stołówce i szatni pracowniczej jest zgodny z prawem?

Monitoring jako instrument nadzoru

W art. 222 § 1 Kodeksu pracy (kp) monitoring zdefiniowano jako szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu. Przepis ten mówi zatem jedynie o tzw. monitoringu wizyjnym; nie przewiduje możliwości rejestrowania dźwięku.

Pracodawca może wprowadzić monitoring, jeżeli jest to niezbędne do:

  • zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub
  • ochrony mienia lub
  • kontroli produkcji lub
  • zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

Uprawnienie pracodawcy do kontroli i nadzoru nad pracownikami wynika z samej istoty stosunku pracy, którego cechą jest podporządkowanie pracownika kierownictwu pracodawcy (art. 22 kp). Jednakże, jak stwierdzono w postanowieniu Sądu Najwyższego z 10 stycznia 2024 roku (II USK 95/23), pracowniczego podporządkowania nie można w ogólności utożsamiać z permanentnym nadzorem (obserwacją) przełożonego nad sposobem czy też właściwym tempem wykonywanych czynności, wystarczy bowiem wskazanie zadania i zakreślenie terminu jego wykonania, a następnie kontrola jakości i terminowości wykonanej pracy. Dlatego też wprowadzenie monitoringu w zakładzie pracy przepisy uzależniają od wystąpienia okoliczności decydujących o niezbędności takiego rozwiązania organizacyjnego w konkretnym przypadku.

Tryb wprowadzenia monitoringu i obowiązek poinformowania pracowników

Cele, zakres oraz sposób zastosowania monitoringu ustala się w:

  • układzie zbiorowym pracy lub
  •  regulaminie pracy, lub
  • obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

Pracodawca musi poinformować pracowników o wprowadzeniu monitoringu w sposób u siebie przyjęty, nie później niż 2 tygodnie przed jego uruchomieniem. Ponadto każdy pracownik przed dopuszczeniem go do pracy powinien otrzymać od pracodawcy na piśmie informacje o celach, zakresie oraz sposobie zastosowania monitoringu.

Pomieszczenia i teren monitorowany powinny zostać w sposób widoczny i czytelny oznaczone przez pracodawcę za pomocą odpowiednich znaków lub ogłoszeń dźwiękowych, nie później niż jeden dzień przed uruchomieniem monitoringu (art. 222 § 6–9 kp).

Monitoring na stołówce i szatni pracowniczej - konieczność poszanowania prywatności

W wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 9 stycznia 2018 roku (1874/13) wskazano, że pojęcie życia prywatnego rozciąga się na aspekty związane z tożsamością osobistą, takie jak imię i nazwisko lub wizerunek danej osoby. Pojęcie to może obejmować czynności o charakterze zawodowym lub gospodarczym, a wpłynąć na nie mogą środki podejmowane poza sferą mieszkania lub pomieszczeń zajmowanych prywatnie przez daną osobę. Wizerunek osoby stanowi jeden z głównych atrybutów jej osobowości, jako że ujawnia unikalne cechy charakterystyczne osoby oraz odróżnia ją od innych. Prawo do ochrony wizerunku osoby jest więc jednym z podstawowych składników rozwoju osobistego i zakłada prawo do kontroli wykorzystywania tego wizerunku. Monitoring wideo pracownika w miejscu pracy stanowi ingerencję w jego życie prywatne, skutkującą powstaniem zapisanej i reprodukowalnej dokumentacji zachowania osoby w miejscu pracy, czego pracownik jako osoba zobowiązana z mocy umowy o pracę do wykonywania pracy w tym (konkretnym) miejscu nie może uniknąć. Zachodzi zatem konieczność zachowania sprawiedliwej równowagi pomiędzy prawem do poszanowania życia prywatnego pracowników oraz interesem pracodawcy. Z takim stanowiskiem koresponduje art. 11 kp zobowiązujący pracodawcę do poszanowania godności i innych dóbr osobistych pracownika. W art. 23 Kodeksu cywilnego, do dóbr osobistych zaliczono wizerunek (obok m.in. zdrowia, wolności, czci, swobody sumienia, nazwiska i tajemnicy korespondencji).

Mając powyższe na względzie, należy zauważyć, że w unormowaniach art. 222 kp dotyczących stosowania monitoringu zawarto szereg wymagań służących ograniczeniu ingerencji w sferę prywatności pracowników do niezbędnego minimum (w tym dotyczących wyłączenia z monitoringu niektórych pomieszczeń).

Pomieszczenia wyłączone z monitoringu

Wśród ograniczeń w zakresie posługiwania się monitoringiem przepisy Kodeksu pracy wymieniają po pierwsze zakaz obejmowania nim pomieszczeń udostępnianych zakładowej organizacji związkowej.

Ponadto monitoring nie może obejmować:

  • pomieszczeń sanitarnych;
  • szatni;
  • stołówek oraz
  • palarni

– chyba że stosowanie monitoringu w tych pomieszczeniach:

  • jest niezbędne do realizacji celu określonego w art. 222 § 1 kp (zapewnienie bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę) i
  • nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób.

Monitoring pomieszczeń sanitarnych wymaga ponadto uzyskania uprzedniej zgody zakładowej organizacji związkowej, a jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa – uprzedniej zgody przedstawicieli pracowników wybranych w trybie przyjętym u danego pracodawcy (art. 222 § 11 i 2 kp).

Jak wynika z powyższego, unormowania Kodeksu pracy określają pomieszczenia, w których nie wolno prowadzić monitoringu bezwzględnie (pomieszczenia udostępniane zakładowej organizacji związkowej) oraz pomieszczenia, w odniesieniu do których zakaz monitoringu może zostać zniesiony pod wskazanymi wyżej warunkami. Do drugiej z tych kategorii należą stołówki, szatnie pracownicze, a także pomieszczenia sanitarne i palarnie.

Sposób sformułowania warunków, po których spełnieniu można odstąpić od zasady nieobejmowania monitoringiem stołówek, szatni, pomieszczeń sanitarnych i palarni jest krytykowany w doktrynie. Wskazuje się po pierwsze, że dopuszczenie stosowania monitoringu w tych pomieszczeniach dla realizacji celów wymienionych w art. 222 § 1 kp jest zbędnym powtórzeniem regulacji zawartej w tym przepisie, gdyż są to cele niezbędne w przypadku każdej formy monitoringu. Po drugie zwraca się uwagę, że stosując monitoring w tego rodzaju pomieszczeniach, właściwie nie sposób uniknąć naruszania dóbr osobistych pracowników (szczególnie ich prywatności). Z tego powodu możliwość monitorowania wymienionych pomieszczeń pozostaje wątpliwa. Ewentualne stosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie osób stanowiłoby z kolei zaprzeczenie istoty monitoringu wizyjnego, który ze swej istoty ma umożliwić identyfikację sprawcy potencjalnych naruszeń prawa. Wydaje się, że pewnym rozwiązaniem, które pozwalałoby na objęcie omawianych pomieszczeń monitoringiem z jednoczesnym zapewnieniem poszanowania godności oraz innych dóbr osobistych osób w nich przebywających mogłaby być anonimizacja tej części obrazu, która prowadziłaby do naruszenia prywatności pracownika, a jednocześnie pozostawienie wizerunku twarzy, np. w celu identyfikacji sprawcy kradzieży w szatni (patrz M. Gersdorf, Kodeks pracy. Komentarz, wyd. IV, WKP 2024).

Monitoring na stołówce i szatni pracowniczej – podsumowanie

Tak więc, udzielając odpowiedzi na pytanie o monitoring na stołówce i szatni pracowniczej, a także w pomieszczeniach sanitarnych i palarni, warto wyróżnić dwa aspekty – prawny i faktyczny. W aspekcie prawnym pracodawca może uwolnić się od generalnego zakazu stosowania monitoringu w tych miejscach, spełniając ustawowo określone wymagania. W praktyce jednak (aspekt faktyczny) wymagania te są trudne do zrealizowania, ponieważ prowadzenie monitoringu w omawianych miejscach bardzo trudno pogodzić z poszanowaniem prywatności pracowników – rozwiązaniem, które może temu służyć, byłaby, jak się wydaje, anonimizacja części obrazu, co jednak w warunkach funkcjonowania danego pracodawcy (np. przy niewielkiej liczbie pracowników) oraz przy ograniczonych możliwościach technicznych urządzeń nagrywających obraz może nie być wykonalne.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów