Poradnik Przedsiębiorcy

Niezaksięgowana faktura sprzedaży a korekty rozliczeń podatkowych

Faktury sprzedaży wystawiam w oddzielnym programie, następnie ewidencjonuję w systemie księgowym. Jestem czynnym podatnikiem VAT rozliczającym jest miesięcznie, korzystam z opodatkowania na zasadach ogólnych. Dopiero teraz zauważyłem, że nie zaksięgowałem jednej faktury sprzedażowej z listopada, w związku z czym nie została uwzględniona podczas wyliczania zaliczki na podatek dochodowy, jak również w deklaracji VAT. Jak to teraz poprawnie skorygować?

Grzegorz, Kamień Pomorski

 

W takiej sytuacji należy “cofnąć się” do listopada 2013 i wprowadzić fakturę sprzedażową zarówno do KPiR, jak i do rejestru sprzedaży VAT.

Konieczne będzie przeliczenie zaliczek na podatek dochodowy za listopad oraz grudzień, oraz skorygowanie deklaracji VAT począwszy od listopada 2013 r. do okresu bieżącego. Z obu tytułów (podatek dochodowy oraz podatek VAT) jest Pan zobligowany do wpłacenia różnicy pomiędzy wcześniejszymi wyliczeniami wraz z należnymi odsetkami. Co ważne, w sytuacji gdy zeznanie roczne za rok 2013 zostało już złożone będzie Pan zobligowany do jego skorygowania.

Proszę pamiętać, że opłacone odsetki od zaległości podatkowych nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodów (art. 23 ust. 1 pkt 18 ustawy o PIT), w związku z czym nie ujmie ich Pan w księdze podatkowej.