Split payment został wprowadzony w Polsce i w niektórych innych krajach w celu zapobiegania oszustw na gruncie podatku VAT. Jest to model podzielonej płatności i w Polsce – w niektórych przypadkach – obowiązuje od 1 listopada 2019 roku. Sprawdź, z czym wiąże się zagadnienie „split payment jednoosobowa działalność gospodarcza”.
Split payment – jak dokonać płatności?
Zgodnie z art. 108a ustawy o VAT mechanizm podzielonej płatności możliwy jest wyłącznie w przypadku, gdy płatność za fakturę zawiera w sobie kwotę podatku VAT. Taka płatność dokonywana jest na dwa rachunki:
-
rachunek bankowy dostawcy – tu znajdzie się kwota netto płatności;
-
rachunek VAT dostawcy – na to konto trafia podatek VAT wynikający z dokonywanej płatności.
Przelewy przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności dokonywane są na firmowy rachunek przedsiębiorcy z zastosowaniem komunikatu przelewu, a następnie bank / SKOK na podstawie komunikatu przelewu automatycznie rozdziela płatność, czyli zgodnie z powyższym wartość netto trafia na rachunek firmowy, a VAT na rachunek VAT. Dlatego też przedsiębiorcy na wystawianych fakturach podają tylko numer konta firmowego – nie wskazują dodatkowo numeru rachunku VAT.
Split payment – kiedy jest obowiązkowy?
Konieczność stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności wynika z art. 108a ustawy o VAT. Zgodnie z danym przepisem płatnik ma obowiązek zastosować split payment przy płatności za fakturę, jeżeli:
-
zakup dotyczy usług lub towarów wymienionych w załączniku nr 15 ustawy o VAT (minimum jednej pozycji z faktury, cała transakcja nie musi – ale może – odnosić się tylko do załącznika nr 15);
-
transakcja dokonywana jest na rzecz innego podatnika (relacje B2B, tj. firma – firma);
-
należność opiewa na kwotę 15 000 zł lub więcej;
-
sprzedawca jest czynnym podatnikiem VAT.
Aby dokonanie płatności takim mechanizmem było obowiązkowe, muszą zostać spełnione jednocześnie wszystkie powyższe warunki. Niezrealizowanie chociażby jednego nie rodzi obowiązku dokonywania płatności z uwzględnieniem rachunku VAT.
Split payment jednoosobowa działalność gospodarcza
Mechanizm podzielonej płatności ma miejsce w przypadku relacji B2B, czyli firma – firma. Zatem bez względu na to, jaki charakter prawny ma przedsiębiorstwo, tj. czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością itp., split payment może okazać się tu obowiązkowy. Jeżeli więc płatność opiewa na kwotę 15 000 zł lub więcej, sprzedaż dotyczy usług lub towarów z załącznika nr 15 i występuje jedna z poniższej relacji:
-
jednoosobowa działalność gospodarcza – jednoosobowa działalność gospodarcza;
-
jednoosobowa działalność gospodarcza – przedsiębiorstwo w innej formie prawnej;
-
przedsiębiorstwo w innej formie prawnej – jednoosobowa działalność gospodarcza
– mechanizm podzielonej płatności jest obowiązkowy. Wszystkie trzy powyższe relacje to firma – firma.
Rachunek VAT – jak dysponować pieniędzmi z tego rachunku?
We wcześniejszych przepisach kwoty zebrane na rachunku VAT mogły być przeznaczone tylko na spłatę zobowiązań z tytułu VAT lub podatku VAT wynikającego z faktur kosztowych otrzymanej od innych czynnych podatników VAT. Jednak od 1 listopada poszerzony został zakres możliwości. Aktualnie podatnik może przeznaczyć środki z rachunku VAT również na zapłatę m.in.:
-
podatku dochodowego (PIT, CIT);
-
składek ZUS;
-
akcyzy.
Dodatkowo podatnik może także wystąpić do urzędu skarbowego o przelanie pieniędzy z rachunku VAT na rachunek firmowy poprzez złożenie odpowiedniego wniosku. Urząd ma 60 dni na rozpatrzenie otrzymanego dokumentu.
Split payment – stosowanie w wFirma.pl
Jak wystawić fakturę z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności”?
W celu wystawienia faktury VAT rozliczanej mechanizmem podzielonej płatności należy przejść do zakładki PRZYCHODY » SPRZEDAŻ » WYSTAW » FAKTURĘ. W wyświetlonym oknie trzeba uzupełnić wymagane dane dotyczące sprzedaży, w tym wartość i odpowiednią stawkę VAT. Dodatkowo, jeżeli podatnik dokonuje dostawy towarów lub usług objętych obowiązkowym oznaczeniem kodami GTU, w polu GTU należy wskazać właściwy dla danej transakcji kod GTU.
Następnie w podzakładce KSIĘGOWE w polu SCHEMAT KSIĘGOWY należy zaznaczyć opcję:
-
PODZIELONA PŁATNOŚĆ
lub
-
USŁUGI BUDOWLANE – PRZYPADEK SZCZEGÓLNY – jeżeli faktura dotyczy sprzedaży usług budowlanych, dla których obowiązek podatkowy w VAT powstaje w dacie wystawienia faktury oraz transakcja podlega obowiązkowemu mechanizmowi podzielonej płatności.
W ten sposób na wydruku wystawionej faktury pojawi się adnotacja „mechanizm podzielonej płatności”.
Księgowanie faktury kosztowej z adnotacją „mechanizm podzielonej płatności”
W celu zaksięgowania faktury zakupu objętej mechanizmem podzielonej płatności należy przejść do zakładki WYDATKI » KSIĘGOWANIE » DODAJ » FAKTURA VAT. W wyświetlonym oknie trzeba uzupełnić wymagane pola na podstawie faktury, wybierając dodatkowo w podzakładce IMPORT Z ZAGRANICY I INNE ZAAWANSOWANE opcję PODZIELONA PŁATNOŚĆ.
Po zapisaniu przy fakturze kosztowej pojawi się ikona informująca, że wydatek ten powinien został opłacony mechanizmem podzielonej płatności.
Jak wykonać płatność do faktury kosztowej z wykorzystaniem split payment w wFirma.pl?
W zakładce WYDATKI » KSIĘGOWANIE możliwe jest wygenerowanie pliku, który można eksportować do banku poprzez zaznaczenie odpowiednich wydatków i wybranie opcji EKSPORTUJ DO BANKU » SPLIT PAYMENT.
Szczegółowe informacje na temat stosowania split paymentu w wFirma.pl omawia artykuł pomocy: Split payment – jak zaksięgować fakturę z adnotacją i dokonać przelewu w systemie wFirma?