Na trasie uszkodzony został samochód, który był środkiem trwałym w moim przedsiębiorstwie. W związku z faktem, że laweta oraz naprawa byłaby nieopłacalna, zawarłam umowę zamiany samochodu. Uszkodzony samochód wymieniłam na inne auto, dopłacając różnicę. W jaki sposób powinnam ująć to zdarzenie w KPiR oraz w ewidencji środków trwałych (poprzedni samochód nie został jeszcze do końca zamortyzowany)?
Małgorzata, Elbląg
W takiej sytuacji należy na początku dokonać likwidacji samochodu, który uległ uszkodzeniu. Konieczne będzie sporządzenie protokołu likwidacji środka trwałego i wykreślenie pojazdu z ewidencji środków trwałych. Niezamortyzowaną część może Pani ująć w jednej kwocie w KPiR jako pozostały koszt.
Następnie należy wprowadzić do firmy nowo nabyty samochód. W tym celu należy sporządzić dokument przyjęcia samochodu, ustalić stawkę i wartość amortyzacji oraz wprowadzić samochód do ewidencji środków trwałych. Wartość samochodu należy następnie rozliczać w KPiR w postaci odpisów amortyzacyjnych.