Urlop okolicznościowy jest udzielany w związku z wydarzeniami rodzinnymi, takimi jak ślub własny lub dziecka, zgon bliskiej osoby czy narodzenie dziecka. Pracownik powinien odpowiednio udokumentować pracodawcy prawo do skorzystania z urlopu okolicznościowego. Za dni urlopu okolicznościowego pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
Kiedy i w jakim wymiarze pracownikowi przysługuje urlop okolicznościowy?
Pracownikowi przysługuje 1 dzień urlopu okolicznościowego:
- w związku ze ślubem dziecka,
- w przypadku zgonu siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
Pracownikowi przysługują 2 dni urlopu okolicznościowego:
- w związku ze ślubem własnym,
- w związku z urodzeniem się dziecka pracownika,
- w przypadku zgonu małżonka, dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy.
Powiadomienie pracodawcy o korzystaniu z urlopu okolicznościowego oraz jego udokumentowanie
Pracownik powinien powiadomić pracodawcę o nieobecności w pracy przed jej wystąpieniem, jeżeli nieobecność była możliwa do przewidzenia, np. planowany ślub własny lub dziecka. Informacja o chęci skorzystania z urlopu okolicznościowego powinna zostać przekazana przełożonemu z takim wyprzedzeniem, aby praca w zakładzie pracy nie została zdezorganizowana.
Jeżeli zdarzenie uzasadniające urlop okolicznościowy było niemożliwe do przewidzenia, np. śmierć członka rodziny, pracownik może poinformować o przyczynie nieobecności po jej wystąpieniu. Pracownik powinien przekazać taką informację niezwłocznie, nie później jednak niż do drugiego dnia nieobecności.
Po powrocie do pracy pracownik powinien przedstawić dokument potwierdzający zaistnienie okoliczności, w związku z którą pracownik nabył prawo do urlopu okolicznościowego, czyli np. akt urodzenia, akt małżeństwa lub akt zgonu. Pracodawca powinien mieć na względzie, że uzyskanie takiego dokumentu z urzędu stanu cywilnego, ma miejsce dopiero jakiś czas po zdarzeniu. W związku z tym pracodawca nie może żądać powyższych dokumentów od razu po powrocie pracownika z urlopu okolicznościowego.
Urlop okolicznościowy na urodzenie dziecka dla ojca
Z przepisów prawa pracy wynika, że prawo do urlopu okolicznościowego z tytułu urodzenia dziecka przysługuje zarówno matce, jak i ojcu dziecka. Jednak w praktyce najczęściej to ojcowie korzystają z urlopu okolicznościowego, gdyż matka dziecka wraz z dniem porodu zaczyna korzystać z urlopu macierzyńskiego. Po zakończeniu urlopu macierzyńskiego pracownica najczęściej korzysta także z dodatkowego urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego. Natomiast po powrocie z urlopów związanych z macierzyństwem, nie ma możliwości powiązania urlopu okolicznościowego z narodzeniem dziecka.
Urlop okolicznościowy tylko na ślub o skutkach cywilnych
Podstawowym aktem prawnym dla określenia trwania małżeństwa na gruncie prawa cywilnego jest Kodeks rodzinny i opiekuńczy, zgodnie z którym małżeństwo zostaje zawarte, gdy:
- mężczyzna i kobieta jednocześnie obecni złożą przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego oświadczenia, że wstępują ze sobą w związek małżeński oraz
- mężczyzna i kobieta zawierający związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu Kościoła albo innego związku wyznaniowego w obecności duchownego oświadczą wolę jednoczesnego zawarcia małżeństwa podlegającego prawu polskiemu i kierownik urzędu stanu cywilnego następnie sporządzi akt małżeństwa.
Zgodnie z powyższymi przepisami, urlop okolicznościowy należy się na ślub cywilny lub konkordatowy (ślub wyznaniowy ze skutkami cywilnymi). W związku z tym pracownikowi nie należy się kolejny urlop okolicznościowy na ślub wyznaniowy następujący po zawarciu ślubu cywilnego.
Śmierć innej osoby a prawo do urlopu okolicznościowego
Pracownik nabywa prawo do urlopu okolicznościowego także w przypadku śmierci osoby, którą utrzymywał lub która pozostawała pod jego bezpośrednią opieką.
Przepisy nie określają w jaki sposób pracownik powinien udokumentować fakt utrzymania lub sprawowania osobistej opieki innej osoby. W takiej sytuacji to na pracowniku ciąży obowiązek przedstawienia dokumentów, które potwierdzą okoliczności uprawniające do skorzystania z urlopu okolicznościowego, przykładowo może to być potwierdzenie zameldowania pod tym samym adresem.
Urlop okolicznościowy w systemie wfirma
Wprowadzenie nieobecności pracownika odbywa się w zakładce KADRY » PRACOWNICY. Aby wprowadzić nieobecność pracownika, należy kliknąć na jego imię i nazwisko, a następnie w pojawiającym się oknie dialogowym przejść do zakładki CZAS PRACY » NIEOBECNOŚCI wybierając opcję DODAJ.
Wprowadzone informacje o nieobecności zostaną zapisane w kartotece pracownika i ewidencji czasu pracy, jak również będą uwzględnione przy naliczaniu wynagrodzenia.