Poradnik Przedsiębiorcy

Kasy rejestrujące w automatach – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Kasy rejestrujące w automatach? Regulacje dotyczące kas rejestrujących przewidują szczególne rozwiązania w przypadku sprzedaży towarów i usług przy wykorzystaniu automatów. Wiąże się to z wystawianiem papierowych paragonów fiskalnych. Sprawdźmy, jakie wyjaśnienia w tym zakresie wskazało Ministerstwo Finansów!

Kasy rejestrujące w automatach – dodatkowe udogodnienia

Według wyjaśnień MF w przypadku gdy przedsiębiorca w swojej działalności dokonuje sprzedaży przy wykorzystaniu urządzeń do automatycznej sprzedaży towarów i usług oraz posługuje się kasą rejestrującą do ewidencji sprzedaży, ma prawo do niewydawania paragonów fiskalnych i paragonów fiskalnych anulowanych w wersji papierowej. Warunkiem jest, że umożliwi nabywcy zapoznanie się z informacjami o sprzedaży przez ich właściwe wyświetlanie na automacie. Dane, które wówczas obowiązkowo muszą znaleźć się w podanej kolejności na wyświetlaczu automatu, to:

  • numer unikatowy kasy;

  • numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;

  • data sprzedaży;

  • numer kolejny paragonu;

  • łączna wartość sprzedaży brutto;

  • łączna kwota podatku;

  • typ formy płatności;

  • inne formy płatności.

Informacje te powinny być wyświetlone przez co najmniej 30 sekund lub do momentu rozpoczęcia kolejnej transakcji.

Według przepisów przedsiębiorcy posiadający kasy rejestrujące w automatach mają prawo do przekazania paragonów w formie elektronicznej. Podatnicy, prowadząc ewidencję przy zastosowaniu kas online, mogą wystawiać oraz wydawać za zgodą nabywcy, w sposób z nim ustalony, paragony fiskalne lub faktury w formie elektronicznej. W sytuacji gdy sprzedaż została rozpoczęta, ale niezrealizowana, przedsiębiorca może wystawić paragon fiskalny anulowany lub papierową fakturę anulowaną.