Regulamin sklepu internetowego w świetle przepisów
Regulamin sklepu internetowego to nie tylko narzędzie chroniące przedsiębiorcę i konsumenta, ale również obowiązek. Wynika on wprost z Ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Art. 8 “1. Usługodawca:
2. Usługobiorca nie jest zobowiązany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób, o którym mowa w ust. 1 pkt. 2.” |
Jak wynika z wyżej zacytowanego przepisu, stworzenie regulaminu sklepu internetowego leży po stronie przedsiębiorcy. Kolejny obowiązek to udostępnienie go klientom w sposób jawny i niebudzący wątpliwości. Jest to ważne, ponieważ w sytuacji gdy nabywca postąpi niezgodnie z postanowieniami, które wprawdzie istniały, ale do których nie miał on dostępu, wówczas to przedsiębiorca stoi na straconej pozycji.
Regulamin sklepu internetowego - jakie informacje?
Nie ulega zatem wątpliwości, że sklep internetowy regulamin mieć musi. Z przepisów wynika również, jakie dane powinny znaleźć się w takim dokumencie. Ust. 3 ww. aktu prawnego wskazuje, że w regulaminie sklepu internetowego konieczne jest określenie:
rodzajów i zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną,
warunków świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
wymagań technicznych niezbędnych do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
zakazu dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym,
warunków zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną,
trybu postępowania reklamacyjnego.
Porady online
Prowadzisz firmę i masz pytania?
Skorzystaj z porad ekspertów Poradnika Przedsiębiorcy
- imię i nazwisko (nazwę), adres zamieszkania (siedziby) oraz organ, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, oraz numer, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany (NIP),
- istotne właściwości świadczenia i jego przedmiot,
- cenę lub wynagrodzenie obejmujące wszystkie składniki, szczególnie cła i podatki,
- zasady zapłaty lub wynagrodzenia,
- koszty, terminy i sposób dostawy,
- prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni,
- koszty wynikające z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej, niż wedle normalnej taryfy,
- termin, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu ma charakter wiążący,
- minimalny okres, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,
- miejsce i sposób składania reklamacji,
- prawo do wypowiedzenia umowy.
Mogłoby się wydawać, że elementów, jakie powinien zawierać regulamin sklepu internetowego, jest sporo, jednak zebranie ich w jednym dokumencie nie powinno sprawić przedsiębiorcy większych trudności. Znaczną część stanowią bowiem dane formalne sprzedawcy oraz informacje o samych produktach i usługach. Niewielki fragment regulaminu będzie poświęcony prawom konsumenta i sprzedawcy. W celu zapewnienia bezpieczeństwa nabywców oraz własnej firmy warto postarać się, aby stworzony regulamin sklepu internetowego był rzetelny i sformułowany w zrozumiały sposób.
Prowadzisz sklep internetowy? Wiesz już, że musisz stworzyć regulamin. Sprawdź, czy musisz zaopatrzyć się w kasę fiskalną!