Przedsiębiorcy, wyjeżdżając na urlop, muszą zastanowić się, kto będzie zarządzał firmą podczas ich nieobecności. Możliwe jest mianowanie pełnomocnika, który w imieniu właściciela poprowadzi działalność i będzie podejmował za niego wszelkie decyzje, jednak wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Alternatywą do tego rozwiązania jest zawieszenie działalności gospodarczej. Należy jednak pamiętać, iż nie każdy może z tego prawa skorzystać. Przeczytaj jak urlop przedsiębiorcy może zostać rozwiązany formalnie.
Urlop przedsiębiorcy - kto może zawiesić działalność gospodarczą?
Zawiesić działalność gospodarczą może wyłącznie przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników. Za pracowników uważa się osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Statusu takiego nie mają natomiast osoby wykonujące pracę na podstawie umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż przedsiębiorca, który zatrudnia osoby w oparciu o umowy zlecenia bądź o dzieło, może skorzystać z instytucji zawieszenia. Czyli jeśli zatrudnieni są pracownicy, urlop przedsiębiorcy w formie zawieszenia działalności jest niemożliwy.
W przypadku prowadzenia firmy w formie spółki cywilnej, jawnej czy partnerskiej, działalność zawiesić muszą wszyscy wspólnicy.
Czas zawieszenia działalności
Okres zawieszenia liczony jest w dniach, miesiącach lub dniach i miesiącach. Wykonywania działalności gospodarczej nie można zawiesić na okres krótszy niż 30 dni, przy czym jeśli okres zawieszenia wykonywania działalności obejmuje wyłącznie pełny miesiąc luty danego roku kalendarzowego, za minimalny okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przyjmuje się liczbę dni miesiąca lutego przypadającą w danym roku kalendarzowym.
W przypadku przedsiębiorcy wpisanego do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej i trwa do dnia wskazanego w tym wniosku albo we wniosku o wznowienie wykonywania działalności gospodarczej albo do dnia ustanowienia zarządu sukcesyjnego.
Z kolei u przedsiębiorcy wpisanego do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej rozpoczyna się od dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o zawieszeniu wykonywania działalności gospodarczej, nie wcześniej niż w dniu złożenia wniosku, i trwa do dnia wskazanego we wniosku o wpis informacji o wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, który nie może być wcześniejszy niż dzień złożenia wniosku.
Powyższe uregulowania oznaczają, iż przedsiębiorca, który chce wyjechać na np. tygodniowy urlop, nie może zawiesić działalności na tylko 2 tygodnie. W takim przypadku powinien ustanowić pełnomocnika, który przejmie obowiązki pod jego nieobecność. Tym samym dwutygodniowy urlop przedsiębiorcy jest niemożliwy do połączenia go z zawieszeniem działalności.
Zgłoszenie zawieszenia
Zawieszenie działalności gospodarczej odbywa się na podstawie wniosku złożonego przez przedsiębiorcę. Zgłoszenia takiego dokonuje się na formularzu CEIDG-1. Data widniejąca na wniosku jest jednocześnie datą zawieszenia działalności. Wniosek CEIDG-1 złożyć można następująco:
- osobiście w Urzędzie Gminy - konieczne jest okazanie dowodu osobistego,
- przez pełnomocnika - w tym przypadku należy uiścić opłatę za pełnomocnictwo - 17 zł. Zwolnione z opłat jest pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu (rodzicom, dziadkom) lub zstępnemu (dzieciom, wnukom),
- listownie - należy wówczas notarialnie poświadczyć podpis, a dokument go poświadczający dołączyć do wniosku,
- elektronicznie - przy użyciu podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, podpisem potwierdzonym profilem zaufanym e-PUAP, podpisem osobistym, o którym mowa w przepisach o dowodach osobistych albo w inny sposób akceptowany przez system CEIDG, umożliwiający jednoznaczną identyfikację osoby składającej wniosek oraz czas jego złożenia.
Prawa i obowiązki w okresie zawieszenia
W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać z niej przychodów. Nie może on także, na podstawie umowy zlecenia lub dzieło, wykonywać usług, które wchodzą także w zakres zawieszonej działalności gospodarczej. Podatnik, w okresie zawieszenia, nie może także dokonywać odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych. Zakaz ten wynika z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która reguluje, iż amortyzacji nie podlegają składniki majątku nieużywane w związku z zawieszeniem działalności gospodarczej. Odpisów nie dokonuje się od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono działalność.
Ponadto, zgodnie z ustawą o prawo przedsiębiorców, przedsiębiorca jest uprawniony do wykonywania pewnego rodzaju czynności, a także zobowiązany do spełniania określonych obowiązków. Na podstawie art. 25 ust. 2 ww. ustawy, w okresie zawieszenia, przedsiębiorca:
- może wykonywać wszelkie czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, w tym rozwiązywania zawartych wcześniej umów;
- może przyjmować należności i jest obowiązany regulować zobowiązania, powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- może zbywać własne środki trwałe i wyposażenie;
- ma prawo albo obowiązek uczestniczyć w postępowaniach sądowych, postępowaniach podatkowych i administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą wykonywaną przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- wykonuje wszelkie obowiązki nakazane przepisami prawa;
- może osiągać przychody finansowe, także z działalności prowadzonej przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej;
- może zostać poddany kontroli na zasadach przewidzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą;
- może powołać albo odwołać zarządcę sukcesyjnego, o którym mowa w ustawie o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw.
Urlop przedsiębiorcy - podatki i opłaty w okresie zawieszenia
W przypadku zawieszenia działalności gospodarczej podatnicy nie mają obowiązku składania plików JPK_V7M/V7K za pełne okresy rozliczeniowe, których dotyczy zawieszenie. Wyjątkiem jest sytuacja, w której podatnik uzyskuje w okresie zawieszenia przychody np. z tytułu sprzedaży środków trwałych. Wtedy zobowiązany jest pliku JPK_V7 w celu rozliczenia należnego podatku VAT.
Zwolnienie z obowiązku składania deklaracji VAT nie dotyczy także:
- podatników, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
- podatników, którzy dokonują importu usług lub nabywających towary, w zakresie których są podatnikiem,
- okresów rozliczeniowych, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego,
- okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego.
Ponadto podatnicy, w okresie zawieszenia działalności, nie mają obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Zaliczkę powstałą w wyniku sprzedaży wyposażenia przedsiębiorstwa czy też środka trwałego, należy odprowadzić w pierwszym okresie po wznowieniu działalności gospodarczej. Zeznania roczne należy składać obowiązkowo do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie. W okresie zawieszenia działalności, należy normalnie powadzić KPiR (lub ewidencję przychodów w przypadku ryczałtu).
W okresie zawieszenia działalności przedsiębiorca nie musi odprowadzać także obowiązkowych składek do ZUS na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne (o ile zawieszenie dotyczy pełnych miesięcy). Może jednak z własnej woli zostać objęty dobrowolnym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym. Przedsiębiorca powinien jednak pamiętać, iż w żadnym wypadku nie może zostać objęty ubezpieczeniem chorobowym i wypadkowym na zasadach dobrowolności. Jego ubezpieczenie zdrowotne wygasa. Po 30 dniach, gdy ubezpieczenie przestanie mieć ważność, podatnik powinien:
- zawrzeć umowę z NFZ i ubezpieczyć się dobrowolnie (musi z tą umową zgłosić się do ZUS),
- skorzystać z ubezpieczenia zdrowotnego małżonka (o ile takowe posiada).
Urlop przedsiębiorcy dobiegł końca, czyli wznowienie działalności
Urlop przedsiębiorcy kiedyś się kończy i wtedy powracając do swoich obowiązków należy wznowić działalność gospodarczą. Wznowienie działalności dokonywane jest, tak samo jak jej zawieszenie, na formularzu CEIDG-1. Wniosek należy złożyć przed upływem okresu, na jaki przedsiębiorca zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej. Przedsiębiorca ma prawo wznowić działalność jeszcze przed upływem czasu, na jaki zadeklarował się tę działalność zawiesić. Data wznowienia może być datą późniejszą niż data złożenia wniosku, nie może być jednak datą wcześniejszą (dotyczy wyłącznie przedsiębiorców wpisanych do KRS, natomiast, ci który są wpisani do CEiDG mogą wskazać datę wcześniejszą niż data złożenia wniosku).