Wystawiłam klientowi fakturę zakupu. Jednak klient zrezygnował i zwrócił mi towar, ja natomiast zwróciłam mu pieniądze. Czy muszę wystawić jakiś dokument potwierdzający zwrot towaru? Dodam też, że klientowi zwróciłam kwotę zakupu plus koszt przesyłki zwrotnej, czyli więcej niż zapłacił. Czy koszty przesyłki mogę zaliczyć do kosztów podatkowych?
Joanna, Kobylin
W sytuacji, gdy nastąpił zwrot towaru, konieczne jest wystawienie faktury korygującej i przekazanie jej klientowi. Jeśli sprzedawca pokrywa koszt wysyłki zwrotnej, wówczas może kwotę tą zaliczyć do kosztów podatkowych pod warunkiem, że posiada dowód poniesienia kosztu. Za dowód uważa się:
- fakturę z poczty lub od innego przewoźnika wystawioną na dane firmy lub
- potwierdzenie nadania przesyłki (dowód opłaty pocztowej) wysłane przez klienta.
Jeśli zaś przedsiębiorca nie posiada takiego dowodu, a jedynym dokumentem poniesienia wydatku jest wykonany przelew dokumentujący zwrot na rzecz klienta, takiego wydatku nie można zaliczyć do kosztów podatkowych.
Jednak sprzedawca powinien mieć na względzie, że nie zawsze ciąży na nim obowiązek poniesienia pełnych kosztów zwrotu towaru, gdy klient zwraca towar zakupiony przez internet. Bowiem jeśli kupujący nie wybierze najtańszego sposobu dostawy towaru, sprzedawca nie musi zwracać całości kosztu dostawy. W takiej sytuacji powinien zwrócić klientowi kwotę zapłaconą przez niego za towar powiększoną jedynie o koszty najtańszego z możliwych sposobów dostawy towaru.