Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Kontrola ex post - nowe uprawnienia organów KAS

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Wprowadzenie do polskiego porządku prawnego instytucji jaką jest kontrola ex post stanowi realizację postulatów unijnego rozporządzenia 2017/821 ustanawiającego obowiązki w zakresie należytej staranności w c. Poniżej przedstawiamy najważniejsze założenia kontroli ex post ze wskazaniem, jakich kategorii podatników kontrola może dotyczyć.

Zakres rozporządzenia unijnego 2017/821

Tytułem wstępu przybliżmy założenia, jakie przyświecały wdrożeniu wskazanego rozporządzenia unijnego. Otóż rozporządzenie ustanawia unijny system należytej staranności w łańcuchu dostaw w celu ograniczenia możliwości prowadzenia przez ugrupowania zbrojne i siły bezpieczeństwa handlu cyną, tantalem i wolframem, ich rudami oraz złotem. Celem rozporządzenia jest zapewnienie przejrzystości i pewności w odniesieniu do praktyk w zakresie dostaw stosowanych przez unijnych importerów oraz huty i rafinerie pozyskujących surowce na obszarach dotkniętych konfliktami i obszarach wysokiego ryzyka.

Ponadto rozporządzenie określa obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw spoczywające na unijnych importerach konkretnych minerałów lub metali. Ogólne założenie zakłada, że rozporządzenie, poprzez kontrolę nad handlem minerałami z obszarów dotkniętych konfliktami, stanowić będzie jeden ze środków służących wyeliminowaniu finansowania ugrupowań zbrojnych. 

W treści rozporządzenia wskazano też, że właściwe organy państw członkowskich powinny być odpowiedzialne za zapewnienie jednolitego przestrzegania przepisów przez unijnych importerów minerałów i metali objętych zakresem niniejszego rozporządzenia poprzez przeprowadzanie odpowiednich kontroli ex post. 

Państwa członkowskie zostały zobowiązane do wprowadzenia przepisów wykonawczych do ww. rozporządzenia. Na gruncie prawa polskiego kontrola ex post jest uregulowana w art. 94ze-94zm ustawy o KAS.

Kogo dotyczy kontrola ex post?

Jak stanowi art. 94ze ustawy o KAS z dnia 16 listopada 2016 r., wszczęcie kontroli ex post następuje z chwilą doręczenia unijnemu importerowi w rozumieniu art. 2 lit. l rozporządzenia 2017/821 upoważnienia do przeprowadzenia kontroli ex post udzielonego kontrolującemu przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz wezwania do przedłożenia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia unijnemu importerowi tego wezwania, dokumentów potwierdzających spełnienie obowiązków, o których mowa w art. 4-7 rozporządzenia 2017/821. 

W myśl ww. art. 2 lit. l rozporządzenia 2017/821 unijnym importerem jest każda osoba fizyczna lub osoba prawna zgłaszającą minerały lub metale (cyna, tantal, wolfram, złoto) w celu dopuszczenia do swobodnego obrotu. 

W zakresie kwestii jaką jest kontrola ex post organy podatkowe mogą wezwać importera unijnego do przedstawienia właściwej dokumentacji potwierdzającej dochowanie należytej staranności w łańcuchu dostaw ww. minerałów lub metali. Należyta staranność w łańcuchu dostaw oznacza obowiązki unijnych importerów cyny, tantalu i wolframu, ich rud oraz złota dotyczące ich systemów zarządzania, zarządzania ryzykiem, audytów przeprowadzanych przez niezależny podmiot zewnętrzny oraz ujawniania informacji, mające na celu wskazywanie i eliminowanie faktycznego i możliwego ryzyka związanego z obszarami dotkniętymi konfliktami i obszarami wysokiego ryzyka, aby zapobiec negatywnym skutkom związanym z pozyskiwaniem surowców lub ograniczyć te skutki. Szczegółowy zakres tych obowiązków został określony w rozporządzeniu unijnym, które jest stosowane bezpośrednio i nie wymaga implementacji do porządku krajowego.

Jak wynika z treści art. 11 ww. rozporządzenia unijnego, procedurę jaką jest kontrola ex post przeprowadza się przy zastosowaniu podejścia opartego na analizie ryzyka oraz w przypadkach, gdy właściwy organ ma istotne informacje dotyczące przestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia przez unijnego importera, w tym na podstawie uzasadnionych wątpliwości wyrażonych przez osoby trzecie. Kontrole ex post obejmują m.in.:

  • badanie wypełniania przez unijnego importera obowiązków określonych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do należytej staranności w łańcuchu dostaw, w tym w zakresie systemu zarządzania, zarządzania ryzykiem, audytów przeprowadzanych przez niezależny podmiot zewnętrzny i ujawniania informacji;
  • badanie dokumentacji i zapisów wykazujących właściwe wykonywanie obowiązków, o których mowa;
  • badanie dopełnienia obowiązków związanych z audytem.

Unijni importerzy minerałów lub metali mają określonego obowiązki w zakresie należytej staranności w łańcuchu dostaw i prowadzą dokumentację potwierdzającą wypełnianie tych obowiązków, w tym dokumentację dotyczącą wyników audytów przeprowadzonych przez niezależne podmioty zewnętrzne. Szef KAS jest odpowiedzialny za przeprowadzenie procesu jakim jest kontrola ex post w tym zakresie.

Kontrola ex post i konsekwencje stwierdzonych naruszeń - procedura

Przechodząc na grunt ustawy o KAS, należy wskazać, że w przypadku stwierdzenia w toku procesu jakim jest kontrola ex post naruszenia przepisów rozporządzenia 2017/821 Szef Krajowej Administracji Skarbowej wzywa unijnego importera do:

  1. przedstawienia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia tego wezwania, planu wdrożenia działań naprawczych;
  2. wdrożenia działań naprawczych w terminie 90 dni od dnia przedstawienia planu ich wdrożenia.

W przypadku gdy w toku kontroli ex post:

  1. unijny importer nie przedstawi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, dokumentów potwierdzających spełnienie obowiązków, o których mowa w rozporządzeniu 2017/821, albo
  2. unijny importer nie przedstawi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, planu wdrożenia działań naprawczych, albo
  3. Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdzi, że unijny importer nie wdrożył działań naprawczych

– Szef Krajowej Administracji Skarbowej sporządza protokół dla procesu jakim jest kontrola ex post, który kończy tę kontrolę. Natomiast w sytuacji, gdy Szef KAS nie stwierdził nieprawidłowości, informuje pisemnie unijnego importera o zakończeniu tej kontroli.

Natomiast w kwestii sankcji karnych związanych z faktem jakim jest kontrola ex post należy wskazać, że zgodnie z art. 94zi ustawy o KAS, kto, będąc unijnym importerem:

  1. nie przedstawi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, dokumentów potwierdzających spełnienie obowiązków, o których mowa w rozporządzeniu 2017/821, albo
  2. nie przedstawi, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania, planu wdrożenia działań naprawczych, albo
  3. nie wdroży działań naprawczych w terminie

– podlega karze pieniężnej.

Karę pieniężną nakłada Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w drodze decyzji administracyjnej, w wysokości od 1000 zł do 500 000 zł. Nakładając karę pieniężną, uwzględnia się rodzaj, zakres i skutki naruszenia, wielkość obrotów i przychodu unijnego importera w zakresie importu cyny, tantalu i wolframu, ich rud oraz złota pochodzących z obszarów dotkniętych konfliktami lub obszarów wysokiego ryzyka oraz jego dotychczasową działalność w tym zakresie.

Jeżeli okoliczności sprawy i dowody wskazują, że do naruszenia obowiązków doszło na skutek zdarzeń lub okoliczności, którym unijny importer nie mógł zapobiec, odstępuje się od nałożenia kary pieniężnej i umarza się postępowanie. Ponadto nie nakłada się kary pieniężnej, jeżeli od dnia sporządzenia protokołu kontroli upłynęły 3 lata.

Karę pieniężną uiszcza się w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o jej nałożeniu stała się ostateczna. Od decyzji Szefa KAS przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Pozytywna kontrola ex post – stwierdzająca naruszenie obowiązku unijnego importera – kończy się protokołem kontroli. W dalszej kolejności Szef KAS wydaje decyzję administracyjną nakładającą karę pieniężną.

Regulacje dotyczące procesu jakim jest kontrola ex post obowiązują od połowy 2024 roku. Zakres materialnych obowiązków unijnych importerów minerałów i metali wrażliwych określa unijne rozporządzenie 2017/821. Natomiast kwestie formalne związane z przeprowadzeniem przez Szefa KAS kontroli w tym zakresie określa ustawa o KAS.

 

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów