Czy dowód wewnętrzny może stanowić podstawę ujęcia kosztu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów? Jeżeli tak, to jakie dane powinien zawierać?
Dowód wewnętrzny a dokumentowanie kosztów
Zgodnie z przepisami aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, powinien on być przede wszystkim poniesiony w celu uzyskania przychodu lub zdobycia albo zabezpieczenia źródła przychodów. Ponadto konieczne jest odpowiednie udokumentowanie takiego wydatku – w Polsce podstawowym dokumentem księgowym od dawna pozostaje faktura. Zasady wystawiania, przesyłania, przechowywania czy korygowania faktur są ściśle określone i zostały wymienione w Ustawie o podatku od towarów i usług.
Dowód wewnętrzny podstawą ewidencji kosztów
Jeśli jednak zgłębić nieco inne przepisy – mianowicie Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów z 26 sierpnia 2003 r. okazuje się, że zdarzają się sytuacje, dla których nie jest konieczny zewnętrzny dokument sprzedaży.
Par. 14 ust. 2 rozporządzenia stwierdza, że za pośrednictwem dowodów wewnętrznych można dokumentować:
|
Warto zwrócić uwagę, że dowód wewnętrzny, mimo że generowany przez podatnika dla samego siebie, nie może być wystawiany w sposób dowolny. Zgodnie z ust. 1 muszą się bowiem na nim znaleźć:
- data,
- podpisy osób, które dokonały wydatków,
- przy zakupie towaru - nazwa, ilość, cena jednostkowa i wartość,
- w innych przypadkach - rodzaj wydatku i wysokość kosztu.
Ponadto jeśli dowód wewnętrzny stanowi dokument do rozliczenia podróży służbowej, należy zwrócić uwagę na ust. 3 – zgodnie z nim taki dokument musi zawierać:
- imię i nazwisko,
- cel podróży,
- nazwę miejscowości docelowej,
- liczbę godzin i dni przebywania w podróży służbowej (z uwzględnieniem daty i godziny wyjazdu oraz powrotu),
- stawkę i wartość przysługujących diet.
Podsumowując, dowód wewnętrzny stanowi alternatywę dla faktur, jednak wyłącznie w sytuacjach określonych w rozporządzeniu. Nie można zatem wykorzystać takiego dokumentu przy dowolnym wydatku, który zgodnie z przepisami powinien jednak zostać udokumentowany fakturą.