Poradnik Przedsiębiorcy

Rozliczanie pracownika zatrudnionego na umowę o dzieło

Zatrudniłem pracownika na podstawie umowy o dzieło. Chcę wypłacić pracownikowi całą kwotę brutto w postaci gotówki. Ustaliliśmy, że rozliczy on podatek dochodowy oraz ubezpieczenia społeczne sam za siebie. Dodam, że jest on zatrudniony w innej firmie. Czy w takim wypadku muszę mieć tylko potwierdzenie, że wypłaciłem wynagrodzenie za wykonaną pracę?

Grzegorz, Jawor

 

Ponieważ jest to umowa o dzieło nie będzie konieczności opłacania składek ZUS za pracownika - chyba, że jest to Pana własny pracownik wykonujący dodatkowe zlecenie. Natomiast podatek dochodowy za pracownika ma Pan obowiązek zapłacić bez względu na to, że jest on zatrudniony w innej firmie. Wypłaca Pan kwotę netto, ponieważ to Pan jest zobowiązany opłacić za pracownika podatek.

Na koniec roku składa Pan deklarację roczną PIT-4R dla własnego urzędu skarbowego oraz PIT-11 dla pracownika oraz właściwego dla niego urzędu skarbowego.