Telepracownikiem jest osoba, która świadczy pracę regularnie poza zakładem pracy. Telepraca opiera się na wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów o świadczeniu usług drogą elektroniczną, za pomocą których przekazywane są pracodawcy wyniki pracy. Pośredniczą one również w komunikacji telepracownika i pracodawcy.
Telepraca - elementy umowy o pracę
Telepraca tak jak tradycyjny stosunek pracy cechuje się odpłatnością, osobistym świadczeniem pracy oraz podporządkowaniem pracodawcy. Telepracownik ma obowiązek przekazywania pracodawcy wyników swojej pracy z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
rodzaj pracy,
miejsce wykonywania pracy,
wysokość wynagrodzenia za pracę,
termin rozpoczęcia pracy.
Dodatkowo w umowie o telepracę należy zawrzeć warunki dotyczące wykonywania pracy poza siedzibą pracodawcy, sposób korzystania z komunikacji elektronicznej oraz ustalenia dotyczące przekazywania wyników pracy.
Ważne! Telepracownik nie może być dyskryminowany pod kątem nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu czy dostępu do szkoleń mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych, uwzględniając odrębności związane z warunkami wykonywania pracy w formie telepracy. |
Telepraca a jej wdrożenie w zakładzie pracy
Wprowadzając w firmie telepracę, należy informację tę zawrzeć w przepisach wewnętrznych, takich jak regulamin pracy czy układ zbiorowy pracy. Należy dostosować wewnętrzne akty prawne do nowo wprowadzonych zasad zatrudniania.
Umowa o pracę w formie telepracy może zostać wprowadzona przy zawieraniu nowej umowy o pracę lub w trakcie zatrudnienia, wówczas zmianę wprowadza się aneksem do umowy o pracę.
Ważne! Pracodawca ma prawo określić zasady ochrony danych przekazywanych i przetwarzanych przez telepracownika, wówczas telepracownik powinien być przeszkolony w zakresie ochrony danych. Przeszkolenie w zakresie ochrony danych telepracownik potwierdza na piśmie. |
Udostępnienie sprzętu do wykonywania telepracy
Pracodawca ma obowiązek dostarczyć telepracownikowi sprzęt niezbędny do świadczenia pracy w formie telepracy, a także pokryć koszty związane z jego instalacją, ubezpieczeniem, serwisem, eksploatacją i konserwacją. Powinien także zapewnić pracownikowi pomoc techniczną oraz szkolenia w zakresie obsługi udostępnionego sprzętu.
Pracodawca ma prawo kontrolować wykonywanie pracy przez telepracownika. Jednak należy wziąć pod uwagę, że jeżeli telepracownik świadczy pracę w miejscu zamieszkania, pracodawca powinien wcześniej uzyskać od pracownika pisemną zgodę na przeprowadzenie kontroli w zakresie:
wykonywania pracy,
instalacji, inwentaryzacji, konserwacji, serwisu, naprawy udostępnionego sprzętu,
w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Przeprowadzenie kontroli nie może naruszać prywatności telepracownika oraz jego rodziny.