Aktualnie posiadam zawieszoną działalność, którą zamierzam ponownie rozpocząć od kolejnego miesiąca. Klient posiadający firmę złożył mi dziś zamówienie i chce dokonać przelewu zaliczki na poczet tego zamówienia, którą to będę musiał potwierdzić wystawieniem faktury zaliczkowej. Czy przyjęcie zaliczki na poczet przyszłej usługi w miesiącu zawieszenia spowoduje konieczność odwieszenia działalności w trakcie miesiąca i zapłaty pełnych składek ZUS?
Artur, Węgorzewo
Obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT z faktury zaliczkowej powstaje w momencie otrzymania zaliczki (pomimo tego, że wystawić fakturę obecnie można do 15 dnia miesiąca następującego po tym, w którym otrzymano zaliczkę). Przyjmując zaliczkę w miesiącu zawieszenia, i tak koniecznym byłoby złożenie deklaracji VAT-7 za ten miesiąc.
Organy podatkowe różnie traktują kwestię przyjmowania zaliczek podczas zawieszenia, gdyż w każdym przypadku uwzględniają przede wszystkim charakter działalności.
Dlatego też do takich praktyk należałoby podchodzić bardzo ostrożnie. Jeżeli przyjęcie zaliczki traktowane byłoby jako wykonywanie działalności, konieczne byłoby odwieszenie działalności już w miesiącu otrzymania zaliczki i opłacenie z tego tytułu pełnej składki zdrowotnej ZUS oraz częściowych społecznych (proporcjonalnie do okresu odwieszenia w danym miesiącu).