Klient otrzymał niechcący ode mnie dwie faktury VAT do jednego zlecenia. Czy z uwagi na pomyłkę mogę anulować zdublowaną fakturę, czy też powinnam wystawić korektę?
Kamila, Lublin
W przypadku, gdy faktura została przez pomyłkę zdublowana to postępowanie będzie zależało od tego kiedy odkryto pomyłkę. Jeżeli tuż po wystawieniu faktury i jeszcze przed wprowadzeniem jej do obrotu prawnego (czyli przed wysłaniem, przekazaniem, udostępnieniem klientowi) możliwym jest jej anulowanie.
Jeżeli jednak faktura trafiła już do obrotu prawnego konieczne jest wystawienie jej korekty. Ponieważ będzie to korekta sprzedaży zmniejszająca (in minus), Pani jako wystawca faktury będzie mogła pomniejszyć podatek należny dopiero w momencie otrzymania potwierdzenia od nabywcy otrzymania faktury korygującej. Dla celów księgowania więc istota będzie:
- data pierwotnego zdarzenia - ze względu na podatek dochodowy,
- data potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę - ze względu na podatek VAT.
Potwierdzenie może być uzyskane w różnej formie (np. pocztowe potwierdzenie odbioru).