Każdy przedsiębiorca ma obowiązek dokonać inwentaryzacji majątku firmy. Ma ona na celu wewnętrzną kontrolę dokumentów i stanu faktycznego zaplecza firmy. Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się jak przeprowadzić remanent w firmie!
Jak prawidłowo przeprowadzić remanent?
Remanent to czynność, polegająca na spisaniu faktycznego stanu majątku firmy i porównaniu z dokumentami księgowymi, potwierdzającymi jego nabycie (fakturami, PZ-tami, raportami kasowymi, umowami kupna-sprzedaży). Inwentaryzacji podlegają głównie półwyroby, wyroby gotowe, towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze oraz odpady. Dzięki zebranym w ten sposób informacjom, można ustalić braki lub nadwyżki magazynowe. Remanent sporządza się również w celu ustalenia faktycznego dochodu firmy, uzyskanego w danym roku podatkowym. Sporządza się go na koniec roku podatkowego lub w innym - przewidzianym ustawą - dniu zamknięcia księgi przychodów i rozchodów. W szczególnych sytuacjach, termin jest dotrzymany, jeżeli prace remanentowe zostaną rozpoczęte 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończone do 15. dnia roku następnego.
Jak sporządza się dokument inwentaryzacyjny?
Sposób sporządzenia remanentu reguluje ustawa o rachunkowości oraz rozporządzenia około podatkowe. Spis taki musi być pisemnie przygotowany w sposób skrupulatny i trwały oraz pisemnie poświadczony przez osobę go sporządzającą. Dodatkowo, powinien zawierać następujące dane:
- datę sporządzenia spisu,
- nazwę firmy/ imię i nazwisko właściciela,
- numery pozycji
- nazwę towaru lub innych elementów objętych spisem,
- cenę jednostkową zakupu w złotych i groszach
- jednostkę miary,
- ilość potwierdzoną podczas inwentaryzacji,
- wartość wynikającą z pomnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
- wartość wynikającą z przemnożenia ilości innych składników wymienionych w § 24 przez ich cenę jednostkową
- łączną wartość,
- klauzulę „Spis zakończono na pozycji…”,
- podpisy osób sporządzających inwentaryzację i uczestniczących w inwentaryzacji,
- podpis właściciela firmy (współwłaścicieli).
Remanent, czyli spis z natury
Remanent, czyli spis z natury na koniec roku
Remanent, czyli inwentaryzacja na koniec grudnia
Remanent firmy - szczególne przypadki podczas sporządzania
Sumę z remanentu wpisuje się do KPIR na koniec roku podatkowego w jej ostatniej pozycji oraz otwiera się nią nowy rok podatkowy, wpisując wartość z końca poprzedniego okresu pierwszym wpisem w księdze.
W jaki sposób przeprowadza się remanent?
W myśl wytycznych zawartych w art. 26 ustawy o rachunkowości, istnieją trzy główne metody przeprowadzania remanentu:
- drogą spisu z natury
Polega na ustaleniu faktycznego stanu składników majątku poprzez jego oszacowanie, zmierzenie, policzenie lub zważenie. Dane zebrane w ten sposób, wyszczególnia się na specjalnym arkuszu spisowym. Metodą tą inwentaryzuje się głównie:
- budowle
- maszyny
- środki trwałe, w tym także odpady, towary handlowy, półwyroby, wyroby gotowe, materiały podstawowe i pomocnicze
- środki pieniężne w kasie
- papiery wartościowe
- rzeczowe składniki majątku obrotowego
- metodą uzgodnienia sald
Ta metoda polega na potwierdzeniu stanu aktywów i pasywów, przedstawionych w księgach rachunkowych z informacjami pisemnie potwierdzonymi przez kontrahentów, wierzycieli i dłużników firmy. Zgodność sald kasowych może być również potwierdzona poprzez wyciągi z konta bankowego. Jeżeli powstaną niezgodności, powinno się niezwłocznie wyjaśnić ich powstanie. Wszelkie potwierdzenia i protokoły z czynności wyjaśniających należy dołączyć do dokumentu inwentaryzacyjnego. Metodą uzgodnienia sald inwentaryzuje się w szczególności:
- należności od kontrahentów
- powierzone kontrahentom własne składniki majątku
- środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych
- metodą weryfikacji
Metoda ta polega na porównaniu zapisów księgowych z posiadanymi dokumentami źródłowymi. Metodą weryfikacji inwentaryzuje się m.in.:
- fundusze specjalne
- należności sporne i wątpliwe, a w bankach również zagrożone
- grunty i środki trwałe o utrudnionym dostępie (np. instalacje)
- należności i zobowiązania wobec pracowników i z tytułów publicznoprawnych
- fundusze własne
- wartości niematerialne i prawne
- rozliczenia międzyokresowe czynne i bierne
Spis z natury może stanowić także podpisany wydruk z ewidencji magazynowej prowadzonej przy pomocy komputera, jednakże pod tym warunkiem, że stan według wydruku zostanie potwierdzony w rzeczywistości.
Pobierz darmowy wzór spisu z natury w formacie pdf i docx!
Terminy inwentaryzacji
Poza corocznym obowiązkiem istnieją sytuacje, kiedy przedsiębiorca jest zobowiązany do sporządzenia inwentaryzacji. Należy ją przeprowadzić, w następujących przypadkach:
- rozpoczęcie lub likwidacja działalności gospodarczej ( w takim wypadku remanent obejmuje również wyposażenie ),
- zmiana wspólnika albo stosunku udziałów,
- w razie utraty w ciągu roku podatkowego prawa do zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym,
- nakaz z jednostki podatkowej.
Ponadto podatnicy mają także prawo sporządzać remanent w każdej chwili np. na koniec każdego miesiąca bez konieczności informowania o tym urzędu skarbowego.
Remanent - ujęcie w systemie wFirma.pl
System wfirma.pl umożliwia szybkie i sprawne wprowadzenie sporządzonych remanentów. Aby dokonać spisu z natury na dzień 31 grudnia 2020 roku u podatników prowadzących Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów, należy przejść do zakładki EWIDENCJE » REMANENTY » DODAJ REMANENT » w wyświetlonym oknie w polu RODZAJ należy wybrać REMANENT KOŃCOWY. Po wpisaniu wartości i zapisaniu, remanent końcowy zostanie ujęty w KPiR w kolumnie 15, a system automatycznie wygeneruje remanent początkowy na dzień 1 stycznia 2021 roku, na taką samą wartość jak remanent końcowy.