Jesteś przedsiębiorcą i zastanawiasz się nad wybudowaniem nowej siedziby lub rozbudową posiadanych lokali? Z prawnego punktu widzenia nic nie stoi na przeszkodzie. Z praktycznej perspektywy musisz dysponować gruntem. Jeśli posiadasz grunt, pozostaje zastanowić się, jak jego zakup rozliczyć podatkowo. Sprawdź, jak rozliczyć zakup firmowego gruntu!
Grunt w firmie jako środek trwały
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 października 2016 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) jasno wskazuje, że do grupy 0 zaliczane są grunty. Oznacza to, że z całą pewnością można uznać je za środek trwały w firmie. Przy czym podatnik powinien pamiętać, że za środek trwały można uznać ten składnik majątku, który:
- stanowi własność lub współwłasność podatnika,
- był nabyty lub wytworzony we własnym zakresie,
- jest kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania,
- jego przewidywany okres używania w firmie dłuższy niż rok,
- jest wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddanym do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy leasingu.
Zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych do środków trwałych należą w szczególności:
- nieruchomości ( w tym grunty),
- maszyny,
- środki transportu,
- urządzenia.
Sprawę gruntów doprecyzowuje Kodeks cywilny. W art. 46. czytamy:
Art. 46. § 1 ustawa Kodeks Cywilny: Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. |
Co ważne, grunty stanowiące odrębny przedmiot własności powinny być traktowane jako samodzielna nieruchomość.
Zakup firmowego gruntu - rozliczenie
Przedsiębiorca musi wykazać posiadane grunty w ewidencji środków trwałych. W tym celu należy ustalić ich wartość początkową. W przypadku zakupu będzie to cena nabycia (cena należna sprzedawcy powiększona o ewentualne koszty zakupu - odsetki od kredytu, opłaty notarialne itp.). Jeżeli grunt został nabyty w drodze darowizny lub spadku, wartość początkową określa się w oparciu na wartości rynkowej z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości.
Ważne! Po przyjęciu gruntu do używania odsetki od kredytu inwestycyjnego będą rozliczane bezpośrednio w kosztach. |
Warto zaznaczyć, że zgodnie z art. 22c pkt. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość za zakup firmowego gruntu nie będzie podlegała amortyzacji. W związku z tym nabycie gruntu pod zabudowę nie będzie stanowiło dla przedsiębiorcy kosztu uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne. Wydatki na jego nabycie będą kosztami podatkowymi dopiero w razie jego odpłatnego zbycia zgodnie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.