Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Montaż centralnego ogrzewania w budynku - remont czy ulepszenie?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Kwalifikacja danego wydatku do remontu bądź ulepszenia ma istotne znaczenie w kontekście rozliczenia kosztu uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przedmiotem poniższej analizy będzie montaż centralnego ogrzewania w budynku, w kontekście ustalenia sposobu ujęcia wydatku w kosztach przedsiębiorcy. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się więcej!

Montaż centralnego ogrzewania w budynku - remont czy ulepszenie?

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do remontu należy stosować definicję sformułowaną w przepisach prawa budowlanego. Remontem, zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych, niż użyto w stanie pierwotnym. 

Wyroby użyte do wymiany zużytych elementów środka trwałego na nowe, wykonane z nowocześniejszych materiałów, nie zmieniają charakteru wykonanych prac, należy bowiem uwzględniać zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny. Nie można uznać, że każda wymiana zużytych elementów środka trwałego na nowe z zastosowaniem nowocześniejszych materiałów jest ulepszeniem.

Natomiast z ulepszeniem mamy do czynienia, gdy następuje:

  • przebudowa, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp., istotna zmiana struktury wewnętrznej obiektu już istniejącego bez zwiększenia powierzchni – kubatury;
  • adaptacja, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych;
  • rekonstrukcja – odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych;
  • modernizacja, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Jak wskazał WSA w Gliwicach w wyroku z 28 stycznia 2015 roku (I SA/Gl 847/14), wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych – można uznać za remont. Natomiast przez ulepszenie należy rozumieć zarówno unowocześnienie (modernizację) środka trwałego, które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi innych cech użytkowych.

Różnica między nakładami na remont a nakładami na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że pierwsze z nich zmierzają do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środków trwałych (naprawy), a drugie do podjęcia czy rozszerzenia działalności w drodze przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, powodującej istotną zmianę cech użytkowych. Wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego wraz z wymianą zużytych składników technicznych – można uznać za remont.

Podatkowe rozliczenie remontu oraz ulepszenia

Dokonanie odpowiedniej kwalifikacji wydatku jako remont bądź jako ulepszenie środka trwałego ma istotne znaczenie pod kątem przepisów podatkowych. 

Zgodnie bowiem z art. 22g ust. 17 ustawy o PIT, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10 000 zł. 

Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 10 000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. 

Zatem jeżeli wydatki na ulepszenie przekraczają 10 000 zł w danym roku, to stanowią ulepszenie środka trwałego – wydatki te zwiększają wartość początkową środka trwałego i podlegają sukcesywnemu zaliczaniu w ciężar kosztów w postaci odpisów amortyzacyjnych.

Jeżeli natomiast tego typu wydatek będzie kwalifikowany jako remont, to przedsiębiorca będzie mógł całą wartość rozliczyć bezpośrednio w księgach – jako wydatek obciążający bieżący okres.

W zależności od tego, czy dany wydatek na środek trwały będzie stanowić remont, czy ulepszenie, inny będzie sposób rozliczenia wydatku w kosztach uzyskania przychodu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Podatkowa kwalifikacja wydatku na montaż centralnego ogrzewania w budynku

Jak wynika z powyższego, wydatki związane z przeprowadzeniem robót mających na celu odtworzenie stanu pierwotnego należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Jeżeli natomiast wykonano inne roboty niż tylko konieczne do przywrócenia stanu technicznego środka trwałego, będą to prace związane z jego ulepszeniem i podnoszące jego wartość początkową.

Przy ocenie wydatków – czy są to wydatki na remont – należy brać pod uwagę zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny, mające wpływ na sposób i środki realizowania robót tym pojęciem objętych. W ujęciu podatkowym trzeba także zauważyć, że pewne unowocześnienie środka trwałego w wyniku poddania go pracom remontowym przy zastosowaniu nowej generacji materiałów nie musi być równoznaczne z jego ulepszeniem.

Miernikiem wzrostu wartości nieruchomości może być okres jej używania oraz koszty eksploatacji. Przy czym dla uznania środka trwałego za ulepszony wystarczy wystąpienie jednego z tych warunków, np. zmniejszenie kosztów ogrzewania.

Przykład 1.

Pan Edward prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą postanowił zamontować nową instalację centralnego ogrzewania opartą na piecu działającym na ekogroszek. W ten sposób doszło do wymiany starego pieca węglowego na nowy. Suma wydatków przekroczyła kwotę 10 000 zł. W jaki sposób pan Edward powinien rozliczyć poniesiony wydatek?

W opisanym przypadku doszło do wymiany starego pieca na nowy i jednocześnie wymieniono całą instalację grzewczą w budynku. Wymiana pieca na nowocześniejszy typ wiąże się z lepszą wydajnością grzewczą, a co za tym idzie, z zaoszczędzeniem wydatków na ogrzanie budynku. Tego rodzaju wydatek należy zatem potraktować jako ulepszenie środka trwałego, co oznacza, że suma poniesionych wydatków zwiększa wartość początkową budynku i jest rozliczana poprzez odpisy amortyzacyjne od zwiększonej wartości początkowej.

Zakładając, że w powyższym przykładzie doszłoby jedynie do wymiany istniejących już elementów systemu centralnego ogrzewania i w żaden sposób nie wpłynęłoby to na modernizację budynku, poniesiony wydatek należałoby zakwalifikować jako remont środka trwałego, co oznacza bezpośrednie ujęcie wydatku w kosztach podatkowych przedsiębiorcy.

Jak wskazał Dyrektor KIS w interpretacji z 3 marca 2020 roku (nr 0114-KDIP2-1.4010.6.2020.1.JF), jeżeli celem ponoszonych wydatków jest dostosowanie istniejącej instalacji centralnego ogrzewania do obecnie przyjętych standardów technicznych, przy użyciu zaawansowanych technologicznie materiałów, to przedmiotowe wydatki wskazują na ich modernizacyjny charakter. Podwyższenie standardu budynku oraz jego wartości użytkowej nosi znamiona ulepszenia. 

Podsumowując powyższe, możliwość przyporządkowania wydatku na montaż centralnego ogrzewania w budynku do kategorii remontu bądź ulepszenia jest kwestią indywidualną, która będzie każdorazowo oceniana na podstawie danych okoliczności faktycznych i stanu technicznego budynku.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów