Niedawno założyłem działalność gospodarczą. Do księgowania przychodów i wydatków używam oprogramowania komputerowego. Prowadzę podatkową księgę przychodów i rozchodów. Co muszę wydrukować, co wysłać, a co przechowywać, aby prawidłowo rozliczyć miesiąc?
Kuba, Jelenia Góra
Jeśli wystawia Pan dokumenty przychodowe - faktury, rachunki, korekty - w programie komputerowym, to konieczne będzie ich wydrukowanie. Kolejny krok to wydruk dowodów wewnętrznych, amortyzacji miesięcznej (jeśli posiada Pan amortyzowane środki trwałe), ewidencji przebiegu pojazdów, księgi przychodów i rozchodów oraz rejestrów zakupu i sprzedaży VAT. W sytuacji gdy zatrudnia Pan pracowników należy przechowywać także umowy oraz sporządzone do nich listy płac i rachunki.
Wraz z wydrukami należy także archiwizować wszystkie dokumenty kosztowe, potwierdzające poniesione w danym okresie wydatki firmowe. Tego typu dokumenty powinny zostać ułożone chronologicznie, zgodnie z numeracją wynikającą z podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Deklaracje, które musi Pan sporządzić, to VAT-7 lub VAT-7K, VAT-UE (w przypadku gdy miały miejsce transakcje wewnątrzwspólnotowe) oraz ZUS DRA. Niezbędne jest także wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy (również za pracowników), mimo iż nie ma Pan obowiązku wystawiania i wysyłania deklaracji.