Przedsiębiorca sprzedając środki trwałe w okresie zawieszenia lub po likwidacji działalności, musi pamiętać o rozliczeniu przychodu z tego tytułu. W artykule wyjaśniemy w jaki sposób rozliczyć sprzedaż środków trwałych, w tym szczególnym okresie.
Sprzedaż środków trwałych w trakcie zawieszenia działalności gospodarczej
Przedsiębiorca w trakcie zawieszenia ma prawo do zbywania własnych środków trwałych oraz wyposażenia firmy.
Podatnik, który w tym okresie dokona sprzedaży środka trwałego, ma obowiązek opodatkowania takiej transakcji na zasadach ogólnych. W takiej sytuacji powinien złożyć również deklarację VAT, za okres w którym powstanie obowiązek podatkowy od tej transakcji.
Natomiast jeżeli chodzi o zaliczkę na podatek dochodowy, zgodnie z art. 44 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik w trakcie zawieszenia jest zwolniony z obowiązku wyliczania i uiszczania zaliczek. Jednak zawieszenie samo w sobie nie zwalnia go z obowiązku złożenia zeznania rocznego, w którym należy ująć sprzedaż.
Sprzedaż środków trwałych po likwidacji działalności
Likwidując działalność gospodarczą przedsiębiorca jest zobowiązany do sporządzenia wykazu majątku, który musi zawierać co najmniej:
- liczbę porządkową,
- określenie (nazwę) składnika majątku,
- datę nabycia składnika majątku,
- kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
- wartość początkową,
- metodę amortyzacji,
- sumę odpisów amortyzacyjnych,
- wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.
Obowiązek ten wynika z art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wykaz ten będzie bardzo przydatny w sytuacji, gdy podatnik zdecyduje się na sprzedaż majątku pozostałego na dzień likwidacji.
Art. 14 ust. 2 pkt 17a ustawy jasno mówi o tym, że przychodem z działalności są przychody z odpłatnego zbycia składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie.
Jednak jeżeli sprzedaż składnika majątku nastąpiła po upływie 6 lat licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie, przychód z działalności nie powstaje. Taki stan rzeczy wynika z art. 14 ust. 3 pkt 12a ustawy.
Jedynym wyjątkiem od powyższej reguły są nieruchomości mieszkaniowe, które podlegają regulacjom art. 14 ust. 2c, art. 10 ust. 1 pkt 8 oraz art.10 ust.3.
Przedsiębiorca musi pamiętać, że może ustalić cenę na dowolnym poziomie, jednak z zachowaniem pewnych regulacji prawnych określonych w art. 19 ustawy o PIT.
Warto jeszcze wspomnieć o tym, że zgodnie z art. 24 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z odpłatnego zbycia składników majątku po likwidacji działalności jest różnica między przychodem z odpłatnego zbycia a wydatkami na nabycie zbywanych składników, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów w jakiejkolwiek formie.