Poradnik Przedsiębiorcy

Wymiana towaru na inny a korekta paragonu fiskalnego

Prowadzę sklep z materiałami budowlanymi i sprzedaż rejestruję za pomocą kasy fiskalnej. Dzisiaj przyszedł do mnie klient, który zakupił jakiś produkt, ale chciał go wymienić na inny w tej samej cenie. Czy w takiej sytuacji musi zostać sporządzona korekta paragonu i wystawiony nowy, a co za tym idzie - tworzyć protokół zwrotu towaru i dokonać wpisu w ewidencji zwrotów? Czy można to ominąć i załatwić to prościej?

Maciej, Toruń

 

W takiej sytuacji, jako że paragon powinien być rzetelnym dowodem sprzedaży, dokumentującym daną transakcję, należy:

  • przyjąć zwrot towaru,

  • sporządzić protokół zwrotu towaru oraz dołączyć do niego oryginał paragonu,

  • dokonać wpisu w ewidencji zwrotów ,

  • wystawić poprawny paragon.


Nie ma tutaj znaczenia, że wartość sprzedaży się nie zmieniła - istotny jest fakt, że pierwotna transakcja została anulowana, klient zrezygnował z towaru.