W dobie Internetu zarówno osoby prywatne, jak i przedsiębiorcy korzystają z możliwości dokonywania zakupów w sieci. O ile jednak kupujący jako zwykły konsument jest najczęściej chroniony przepisami konsumenckimi, o tyle przedsiębiorca na takie przywileje liczyć już nie może. Czy zwrot towaru kupionego przez internet jest możliwy? Dowiedz się!
Zakupy przez Internet są uznawane za zawarcie umowy na odległość. Zgodnie z art. 7 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny z 2 marca 2000 r., jeśli konsument zawarł umowę na odległość, to może od niej odstąpić w terminie 10 dni, bez podawania przyczyny. Sprzedawca nie może nigdy pozbawić konsumenta tego prawa, nawet jeśli zawrze stosowny zapis np. w regulaminie sklepu.
Czy zatem przedsiębiorca, nabywający towar drogą internetową, również może zwrócić go bez podawania przyczyny? Odpowiedź jest przecząca - jak bowiem wskazano w ustawie, takie prawo ma tylko konsument, a zgodnie z art. 22 Kodeksu cywilnego za konsumenta uznaje się osobę fizyczną, dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Tak więc przedsiębiorca nie jest w takiej transakcji traktowany jako słabsza strona umowy, którą trzeba chronić, ale jako równorzędny podmiot gospodarczy, prowadzący własny biznes.
Warto także pamiętać, że nawet konsument nie zawsze będzie mógł zwrócić zakupiony przez Internet towar w terminie do 10 dni. Jako że przepisy mówią wyłącznie o zakupie od przedsiębiorcy, to nabycie rzeczy od innej osoby prywatnej nie będzie podlegało takiemu przywilejowi. Podobnie sytuacja ma się podczas zakupu w formie licytacji - tutaj też konsument nie może odstąpić bez powodu od zawartej umowy. Podsumowując zatem - zwrotu bez podania przyczyny może dokonać tylko konsument nabywający rzecz od przedsiębiorcy, korzystając z funkcji “Kup teraz”.
Polecamy: