Poradnik Przedsiębiorcy

Ostatni dzwonek na zgłoszenie się do małego ZUS-u plus!

Przedsiębiorcy, którzy w 2020 roku nie korzystali z małego ZUS-u plus i spełniają odpowiednie warunki do przystąpienia do tej ulgi w 2021 roku, mają czas do 1 lutego, aby zgłosić chęć skorzystania z niej. Jak wygląda zgłoszenie się do małego ZUS-u plus?

Mały ZUS plus

Mały ZUS plus to ulga, dzięki której składki na ubezpieczenia społeczne są wyliczane od podstawy zależnej od wysokości dochodów osiągniętych w poprzednim roku kalendarzowym. Ulga ta dotyczy tylko składek na ubezpieczenie społeczne, natomiast składkę zdrowotną należy opłacać w pełnej wysokości.

Co ważne, aby skorzystać z małego ZUS-u plus, przedsiębiorcy muszą spełnić odpowiednie warunki – jednym z nich jest limit przychodu, który w 2020 roku nie może przekroczyć 120 tysięcy złotych. Jednak jeżeli działalność gospodarcza była prowadzona przez niepełny rok, wówczas limit przychodu wylicza się proporcjonalnie do liczby dni prowadzenia firmy. Z ulgi może jednak skorzystać tylko taki przedsiębiorca, który w 2020 roku prowadził działalność przez przynajmniej 60 dni.

Zgłoszenie się do małego ZUS-u plus tylko do 1 lutego

Zgodnie z przepisami przedsiębiorcy, którzy już w 2020 roku korzystali z małego ZUS-u plus i w 2021 roku nadal się do niego kwalifikują, nie będą musieli składać ponownego zgłoszenia do tej ulgi. Muszą jedynie przekazać wraz z deklaracją DRA za styczeń dodatkowe załączniki DRA cz. II lub RCA cz. II.

Jeśli korzystało się z małego ZUS-u plus w grudniu 2020 roku i kontynuuje się korzystanie z tej ulgi w 2021 roku, wówczas nie przekazuje się żadnych dokumentów zgłoszeniowych do ZUS-u.

Z kolei osoby, które nie korzystały z małego ZUS-u plus do tej pory, a spełniają wszystkie warunki, mają czas na dokonanie zgłoszenia do składek od dochodu do 1 lutego 2021 roku. Zgłoszenie się do małego ZUS-u plus wygląda następująco:

  • przekazanie wyrejestrowania z ubezpieczeń (ZUS ZWUA) z kodem tytułu ubezpieczenia zaczynającym się od 05 10, 05 12 albo 05 70, 05 72 (gdy 31 grudnia 2020 roku zakończył się okres korzystania z „preferencyjnych składek”);
  • wysłanie zgłoszenia ZUS ZUA albo jeśli podlega się wyłącznie ubezpieczeniu zdrowotnemu ZUS ZZA z kodem tytułu ubezpieczenia rozpoczynającym się od 05 90 albo 05 92 (kod tytułu ubezpieczenia przewidziany dla osób z rentą przyznaną z tytułu niezdolności do pracy).

Dokument ZUS ZWUA oraz ZUS ZUA/ZZA należy przekazać do ZUS-u najpóźniej do 1 lutego 2021 roku.
Co ważne, gdyby nabycie uprawnień do ulgi nastąpiło w pozostałych miesiącach roku (np. na skutek zakończenia korzystania z okresu preferencyjnych składek lub wznowienia działalności), zgłoszenia będzie można dokonać w ciągu siedmiu dni od momentu wspomnianego nabycia uprawnień.

W tym roku zgłoszenie się do małego ZUS-u plus może być pomocne dla przedsiębiorców, których w 2020 roku spotkały negatywne skutki pandemii COVID, przez co osiągnęli niższe przychody i dochody z działalności. Muszą oni jednak pamiętać, żeby zgłosić się do tej ulgi w odpowiednim terminie.