Przedsiębiorcy w zależności od rodzaju prowadzonej działalności mogą w środkach trwałych firmy posiadać budynki. Wtedy też będą pojawiać się wydatki związane ze zmianą zużytych elementów na nowe. Czy wymiana wykładziny w budynku będzie kwalifikowana jako remont czy modernizacja środka trwałego? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w poniższym artykule.
Definicja remontu
Definicję remontu zajdziemy w ustawie prawo budowlane. W art. 3 pkt 8 określono, że kiedy mowa o remoncie, należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Zatem remontem jest podtrzymanie lub odtworzenie wartości użytkowej środka trwałego. Do tego typu prac można zaliczyć np. zaszpachlowanie ubytków oraz pomalowanie ścian w budynku.
Czym jest ulepszenie?
Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o PIT środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności:
okresem używania,
zdolnością wytwórczą,
jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych,
kosztami ich eksploatacji.
Kluczowe jest zatem wyjaśnienie, co należy rozumieć przez przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację i modernizację. W tym zakresie przyjęło się, że:
przebudowa to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji,
rozbudowa to powiększenie środka trwałego, czyli zmiana np. powierzchni zabudowy czy liczby kondygnacji,
rekonstrukcja jest to odbudowa zużytego całkowicie lub częściowo środka trwałego,
adaptacja to prace związane z przeróbką środka trwałego w celu przystosowania go do wykorzystania w innym celu niż pierwotnie (np. pomieszczenie sklepowe przystosowane do otworzenia restauracji),
modernizacja stanowi unowocześnienie środka trwałego (np. montaż klimatyzacji w budynku, który wcześniej jej nie posiadał).
Wymiana wykładziny w budynku
Odpowiednia kwalifikacja wydatku jest niezwykle istotna ze względu na sposób księgowania. W przypadku remontu kwoty z otrzymanych faktur będą stanowić bezpośredni koszt. Natomiast modernizacja oznacza ulepszenie środka trwałego i tym samym wydatek będzie trafiał do kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne rozłożone w czasie.
Podatek VAT w obydwu przypadkach odliczany jest jednorazowo, z tym że w samej deklaracji VAT jest wykazywany w różnych pozycjach.
W przypadku gdy w związku z utrzymaniem dobrego stanu dokonywana jest wymiana wykładziny w budynku firmowym, to wydatki na prace z tym związane będą mogły zostać ujęte bezpośrednio w kosztach. Dochodzi bowiem do zmiany zużytego elementu na nowy, czyli odtworzenia stanu pierwotnego, co wiąże się z remontem budynku, a nie jego modernizacją.
Niezależnie od wysokości kwoty poniesionego wydatku (nawet jeżeli będzie to powyżej 3500 zł) podatnicy prowadzący księgowość w oparciu o księgę przychodów i rozchodów ujmą koszt jednorazowo w kolumnie 13 - pozostałe wydatki. Datą księgowania będzie zwykle data wystawienia faktury za dokonane prace.
Interpretacje organów skarbowych a wymiana wykładziny w firmowym budynku
Podobne stanowisko przyjmują organy skarbowe. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25.05.2006 r. (sygn. IS.I/1-4151/8/06) zmierzył się z pytaniem, czy wymiana w części pomieszczeń wykładziny podłogowej może zostać zaliczona bezpośrednio w koszty prowadzonej działalności. Na podstawie opisu sprawy stwierdził, że:
“Remontem - w rozumieniu przepisów prawa budowlanego - jest wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się wykorzystanie postępu technicznego w pracach remontowych. Istotą remontu są zatem wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, następujące w toku eksploatacji środka trwałego i będące wynikiem tej eksploatacji, niezwiększające jego wartości początkowej. Wydatki na remont zaliczane są bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów, zaś wydatki na ulepszenie środka trwałego są odnoszone w ciężar kosztów poprzez odpisy amortyzacyjne od tych środków.
Wobec powyższego (...) wymiana w części budynku wykładziny podłogowej (...) stanowi remont, a co za tym idzie, wydatki poniesione na wykonanie tych prac mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.”