Z uwagi na wprowadzone od 1 stycznia 2025 roku zmiany w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej warto zastanowić się nad pytaniem, czy kasa fiskalna przy usługach parkingowych jest obowiązkiem wynikającym z prowadzenia tego typu działalności. W artykule omawiamy jak kształtuje się kwestia obowiązku posiadania kasy rejestrującej w kontekście świadczenia usług parkingowych.
Kasa fiskalna przy usługach parkingowych i możliwe zwolnienia
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
- w postaci papierowej, lub
- za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych.
Jak podaje art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Na mocy ww. delegacji Minister Finansów wydał Rozporządzenie z dnia 17 grudnia 2024 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
We wskazanym rozporządzeniu określono 2 rodzaje zwolnień: podmiotowe oraz przedmiotowe.
Zwolnienie podmiotowe – określone w par. 3 rozporządzenia – zakłada, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2027 roku:
- podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;
- podatników rozpoczynających po 31 grudnia 2024 roku dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Natomiast zwolnienie przedmiotowe określone w par. 2 rozporządzenia zakłada, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2027 roku, czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Przykładowo w poz. 42 załącznika wskazano na świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę:
- otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), oraz
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Kasa fiskalna przy usługach parkingowych - nowe regulacje
Analizowane rozporządzenie w brzmieniu od 1 stycznia 2025 roku wskazuje w par. 4 ust. 1 pkt 2 lit. n i lit. o, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania (zarówno podmiotowych, jak i przedmiotowych) nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
- parkingu samochodów i innych pojazdów;
- przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Jak wynika z § 4 ust. 3 pkt 2 lit. f) rozporządzenia, powyższe ograniczenie nie ma zastosowania do usługi parkingu samochodów i innych pojazdów świadczonej przez podatnika na rzecz jego pracowników.
Zasadniczo zatem usługi parkingowe – poza usługami parkingowymi świadczonymi przez pracodawcę na rzecz pracowników – wymagają stosowania kasy fiskalnej. W tym zakresie nie jest możliwe skorzystanie ani ze zwolnienia podmiotowego, ani zwolnienia przedmiotowego od tego obowiązku.
Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z par. 8 ust. 2 rozporządzenia w przypadku podatników korzystających ze zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, którzy:
- w okresie od 1 stycznia 2025 roku do 31 marca 2026 roku kontynuują lub rozpoczynają świadczenie usług parkingowych;
- przed 1 stycznia 2025 roku zaprzestali świadczenia usług parkingowych, a następnie w okresie od 1 stycznia 2025 roku do 31 marca 2026 roku rozpoczną świadczenie tych usług
– świadczenie tych usług nie wyłącza korzystania z tych zwolnień do 31 marca 2026 roku.
Warto też zauważyć, że wyłączenie od zwolnienia usług parkingowych nie zostało doprecyzowane poprzez odesłanie do właściwej klasyfikacji PKWiU. W związku z tym niezależnie od tego, do jakiego kodu PKWiU usługa parkingowa będzie zaliczana, wyłączone jest zastosowanie zwolnienia.
Ponadto obowiązek stosowania kasy fiskalnej dotyczy nie tylko usług parkingowych samochodów, ale także innych pojazdów. Ani ustawa o VAT, ani przepis cytowanego rozporządzenia nie definiują tych pojęć, w związku z czym należy sięgnąć do treści ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Zgodnie z art. 2 pkt 33 ww. ustawy pojazd samochodowy to pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego. W myśl zaś art. 2 pkt 31 tejże ustawy pojazd to środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch.
Tytułem przykładu wskażmy na treść wyroku NSA z 27 lipca 2023 roku (II GSK 532/20), gdzie sąd wskazał, że jeżeli naczepa składa się z 2 elementów mających odrębne dowody rejestracyjne, to każdy z tych elementów jest odrębnym pojazdem w rozumieniu art. 2 pkt 31 ustawy Prawo o ruchu drogowym.
Dodajmy zatem, że zgodnie z art. 2 pkt 50 ww. ustawy przyczepa to pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem; a naczepa oznacza przyczepę, której część spoczywa na pojeździe silnikowym i obciąża ten pojazd (art. 2 pkt 52 ustawy).
W rezultacie prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu usług parkingowych dotyczących przyczep (mających status pojazdów) również będzie obowiązkowo podlegać pod konieczność stosowania kasy fiskalnej.
W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2025 roku – z zastrzeżeniem okresu przejściowego – zastosowanie kasy rejestrującej jest obowiązkowe dla podatników świadczących usługi parkingowe na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz dla rolników ryczałtowych.