Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Likwidacja środka trwałego może być kosztem podatkowym

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Zarówno organy podatkowe, jak i sądy akceptują możliwość uznania za koszt podatkowy nieumorzonej wartości początkowej likwidowanego środka trwałego. Likwidacja środka trwałego jest zdarzeniem pośrednio związanym z działalnością, stąd też nieumorzona wartość likwidowanego składnika majątku będzie stanowić koszt uzyskania przychodów potrącony w dacie poniesienia (dacie likwidacji). 

Strata w środkach trwałych a koszt podatkowy

Środki trwałe podlegają rozliczeniu w kosztach podatkowych poprzez odpisy amortyzujące. Amortyzacja jest przeprowadzana do czasu pełnego umorzenia wartości początkowej lub do czasu likwidacji środka trwałego. W sytuacji, gdy dochodzi do likwidacji, pojawia się pytanie, co z pozostałą nieumorzoną wartością początkową.

W art. 23 ust. 1 pkt 5 oraz pkt 6 ustawy o PIT określono przypadki, w których straty w środkach trwałych nie mogą być kosztem podatkowym. Zgodnie z tymi przepisami nie uważa się za koszt uzyskania przychodów:

  • strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1;
  • strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.

W świetle tego przepisu w przypadku gdy likwidacja środków trwałych została dokonana z tej przyczyny, że dotychczas wykorzystywany środek trwały utracił przydatność z racji zmiany rodzaju działalności, poniesiona strata nie stanowi kosztu podatkowego.

Oznacza to, że strata powstała w związku z likwidacją środków trwałych spowodowana innymi przyczynami niż zmiana rodzaju działalności może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów. W sytuacji, gdy likwidacja obejmuje tę część wartości początkowej środka trwałego, która nie podlegała amortyzacji, możliwe będzie rozliczenie jej w kosztach z uwagi na wskazaną likwidację.

Warunkiem jest, aby przyczyna likwidacji była inna niż związana ze zmianą rodzaju prowadzonej działalności, w wyniku czego środek trwały przestaje być przydatny (wówczas poniesiona strata nie może stanowić kosztu podatkowego).

Przykład 1. 

Pan Tadeusz prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą posiada w swojej firmie maszynę stanowiącą środek trwały o wartości 100 000 zł. Dotychczasowa wartość dokonanych odpisów amortyzacyjnych wynosi 30 000 zł. Podczas przeprowadzania testów maszyna uległa uszkodzeniu – w zakresie uniemożliwiającym jej dalsze wykorzystywanie w prowadzonej działalności. Z punktu widzenia racjonalności podejmowanych działań ekonomicznego uzasadnienia nie znajdowały również próby naprawy i przywrócenia funkcjonalności, które w praktyce wymagałyby istotnych nakładów finansowych. Pan Tadeusz podjął decyzję o likwidacji maszyny. Jak przedstawia się sytuacja podatkowa środka trwałego skierowanego do likwidacji?

Skoro decyzja o utylizacji urządzenia nie była podyktowana zmianą profilu działalności, lecz wynikała z faktu jego uszkodzenia (w toku prowadzonych testów) w stopniu uniemożliwiającym użytkowanie maszyny, a ewentualna naprawa byłaby ekonomicznie nieopłacalna, należy uznać, że na dzień likwidacji pozostała nieumorzona wartość początkowa w wysokości 70 000 zł może stanowić koszt podatkowy w działalności gospodarczej pana Tadeusza.

Niezamortyzowana wartość zlikwidowanego środka trwałego będzie stanowić koszt podatkowy przedsiębiorcy, jeżeli okoliczność likwidacji wynika z innych przyczyn niż zmiana rodzaju działalności.

Likwidacja środka trwałego a moment rozpoznania kosztu

Na wstępie wskazaliśmy, że koszt podatkowy z tytułu likwidacji środka trwałego jest kosztem pośrednim, co oznacza, że powstaje w dacie jego poniesienia. W ocenie organów podatkowych zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów nieumorzonej podatkowo wartości początkowej likwidowanego środka trwałego jest możliwe przy spełnieniu 2 łącznych warunków:

  • fizycznej likwidacji środka trwałego,
  • ujęcia w księgach tego zdarzenia.

Przy czym ujęcie w kosztach podatkowych nie może nastąpić wcześniej niż fizyczna likwidacja. Koszt ten powinien być rozpoznany w momencie faktycznej likwidacji środka trwałego (data sporządzenia protokołu zakończenia fizycznej likwidacji środka trwałego) pod warunkiem ujęcia tego zdarzenia w księgach, czyli po zakończeniu ostatniego etapu likwidacji oraz wystawienia odpowiednich dokumentów potwierdzających fizyczną likwidację, tj. pod datą ujęcia (zaksięgowania) w księgach tego zdarzenia.

Powyższe będzie zatem obejmować wykreślenie maszyny z ewidencji środków trwałych oraz sporządzenie odpowiedniej dokumentacji związanej z likwidacją środka trwałego.

Przykład 2.

Powracając do przypadku pana Tadeusza, załóżmy, że wykreślenie środka trwałego z ewidencji ŚT miało miejsce 30 października 2024 roku, natomiast protokół utylizacji maszyny został sporządzony 5 listopada 2024 roku. W którym okresie rozliczeniowym mężczyzna powinien rozpoznać koszt podatkowy?

Biorąc pod uwagę podejście organów podatkowych, koszt w postaci niezamortyzowanej wartości środka trwałego pan Tadeusz będzie miał prawo uwzględnić jako koszt uzyskania przychodów pod datą zakończenia pełnego procesu likwidacji środka trwałego, czyli po zakończeniu ostatniego etapu likwidacji – w listopadzie 2024 roku.

Warto też dodać, że chociaż organy podatkowe wskazują na konieczność utożsamiania pojęcia likwidacji z fizyczną utylizacją środka trwałego, to jednak w wyrokach sądowych można dostrzec szersze interpretowanie tego pojęcia.

Przykładowo w wyroku WSA w Rzeszowie z 6 grudnia 2012 roku (I SA/Rz 1056/12) czytamy, że likwidacja obejmuje nie tylko fizyczne unicestwienie środka trwałego, lecz także jego przekazanie innemu podmiotowi w drodze darowizny lub sprzedaży, likwidacji środka trwałego w związku z jego zużyciem technicznym, technologicznym lub „moralnym”, a także wycofanie z ewidencji. W ocenie sądu pojęcia likwidacji środka trwałego nie można interpretować zawężająco tzn. wyłącznie do unicestwienia fizycznego, zwłaszcza w sytuacji wystąpienia zdarzeń niezależnych od podatnika. 

Należy przychylić się do poglądu, w którym wskazuje się na konieczność szerszego rozumienia pojęcia „likwidacja” i objęcia nim także wycofania (wykreślenia) środka trwałego z ewidencji, np. w związku z jego zużyciem technicznym, technologicznym czy utratą przydatności gospodarczej. Przez utratę przydatności gospodarczej środków trwałych trzeba rozumieć nie tylko ich fizyczne zużycie, np. w wyniku długotrwałej eksploatacji, a więc utratę cech zapewniających zdatność do użytku, lecz także brak opłacalności dalszego korzystania z nich. 

W ocenie sądów administracyjnych likwidacją środka trwałego uprawniającą do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów straty z tego tytułu będzie tylko takie wyzbycie się tych środków), które jest racjonalne i ekonomicznie uzasadnione z punktu widzenia prowadzonej działalności gospodarczej i które będzie miało związek z przychodami z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tak też uznał NSA w uchwale z 25 czerwca 2012 roku (II FPS 2/12).

Chociaż istnieją pewne rozbieżności co do zdefiniowania pojęcia „likwidacja środka trwałego” to jednak zarówno po stronie organów podatkowych, jak i po stronie sądów administracyjnych istnieje zgoda co do tego, że pozostała na dzień likwidacji nieumorzona wartość początkowa środka trwałego jest kosztem uzyskania przychodów.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów