Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Obowiązki przedsiębiorcy na koniec stycznia

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

Początek roku jest dla przedsiębiorców i pracodawców trudnym okresem. W związku z wejściem w życie Nowego Ładu wiele osób zapomina, że oprócz przygotowania się do zmian i zgłębienia nowych przepisów, należy też dopełnić pewnych formalności obowiązujących także w poprzednich latach. Dowiedz się, jakie są obowiązki przedsiębiorcy na koniec stycznia!

Mały ZUS plus

Przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku nie korzystali z ulgi mały ZUS plus, a w 2023 roku chcą skorzystać z takiego rozwiązania, muszą dokonać zgłoszenia z kodem tytułu ubezpieczenia 05 90 lub 05 92 maksymalnie 31 stycznia. Dotyczy to przede wszystkim osób, które w poprzednim roku:

  • opłacały tzw. duży ZUS,
  • zakończyły okres 2-letniej preferencji w opłacaniu składek.

Przedsiębiorcy, którzy są aktualnie zatrudnieni na etacie, a spełniają warunki do skorzystania z tej ulgi oraz przewidują, że w trakcie roku zakończą umowę o pracę, powinni również dokonać zgłoszenia do tej ulgi do 31 stycznia na druku ZZA.

Szczegółowe informacje na temat przystąpienia do małego ZUS-u plus można znaleźć w artykule: Mały ZUS Plus

Obowiązki przedsiębiorcy na koniec stycznia - deklaracje roczne za pracowników

Przedsiębiorca musi pamiętać, że jeśli w poprzednim roku zatrudniał pracowników, to dochodzą mu dodatkowe obowiązki przedsiębiorcy na koniec stycznia. Musi on sporządzić za osoby zatrudnione deklaracje podatkowe z wykazaniem przychodów i pobranego podatku za rok poprzedni, tj.:

  • PIT-11,
  • PIT-4R,
  • PIT-8AR.

Co ważne, te deklaracje można przekazać do urzędu skarbowego wyłącznie elektronicznie. Ostateczny termin złożenia ich mija 31 stycznia.

Więcej na temat składania i wypełniania wspomnianych deklaracji przeczytać można tu: Obowiązki pracodawcy na przełomie roku – o czym musisz pamiętać?

ZUS IWA

Kolejnym obowiązkiem, jaki ciąży na pracodawcy i jakiego należy dopełnić do końca stycznia, jest złożenie ZUS IWA. Jest to dokument, który powinien złożyć płatnik zgłaszający w poprzednim roku do ubezpieczenia wypadkowego średnio co najmniej 10 osób. IWA jest deklaracją służącą do ustalenia wysokości stawki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązującej od 1 kwietnia danego roku.

O deklaracji ZUS IWA piszemy w artykule: ZUS IWA – tylko do końca stycznia! 

Jak widać, liczne są obowiązki przedsiębiorcy na koniec stycznia. Warto jednak pamiętać o tych formalnościach, aby skorzystać z rozwiązań obniżających zobowiązania względem ZUS-u oraz uniknąć sankcji za niedopełnienie tych czynności.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów