Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Umorzenie zaległości podatkowej po wprowadzeniu podatnika w błąd

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W artykule zajmiemy się analizą treści wyroku NSA o sygn. Akt III FSK 4236/21. Warto zwrócić na niego uwagę, ponieważ wskazuje on, że możliwe jest umorzenie zaległości podatkowej, jeżeli powstała ona na skutek otrzymania błędnej informacji od organów podatkowych. W rezultacie może stanowić podstawę do umorzenia również w sprawach innych podatników.

Umorzenie zaległości podatkowej na wniosek podatnika

W przedmiotowej sprawie NSA zajmował się przypadkiem podatnika, który dokonał zbycia nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego nabycia i uzyskane środki przeznaczył na własne cele mieszkaniowe w postaci spłaty kredytu. Podatnik, kierując się informacjami zawartymi w broszurze informacyjnej Ministerstwa Finansów oraz informacjami przekazanymi przez infolinię podatkową, był przekonany, że w tym zakresie może skorzystać ze zwolnienia z uwagi na przeznaczenie środków uzyskanych ze sprzedaży na własne cele mieszkaniowe.

Po kilku latach urząd skarbowy wydał decyzję określającą podatek dochodowy z uwagi na zakwestionowanie prawa do zwolnienia. Organ podatkowy wskazał, że ani broszura informacyjna, ani też informacje uzyskane na infolinii nie mają charakteru wiążącego. Dalej podatnik złożył wniosek o umorzenie zaległości podatkowej na mocy art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej, jednak i w tym zakresie organ odmówił prawa do umorzenia, stwierdzając, że nie występuje ani ważny interes podatnika, ani też interes publiczny.

W tym miejscu przypomnijmy zatem, że instytucja umorzenia zaległości podatkowej ma charakter uznaniowy w tym sensie, że organ w sposób uznaniowy podejmuje decyzję, czy przyznać podatnikowi ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych, czy też nie. Aby jednak do umorzenia mogło dojść, podatnik musi złożyć w tym zakresie wniosek i we wniosku tym wykazać istnienie albo ważnego interesu podatnika, albo ważnego interesu publicznego.

Jednocześnie trzeba też podkreślić, że uznanie administracyjne nie oznacza dowolności w zakresie przyznania ulgi, kontroli sądowej podlega więc uznanie administracyjne w zakresie przestrzegania przez organ konstytucyjnych dyrektywy wyboru. Nie mogą bowiem poza zakresem kontroli sprawowanej przez sądy administracyjne pozostawać przypadki korzystania przez organy z przyznanej im kompetencji w sposób dowolny, nieracjonalny lub sprzeczny z podstawowymi zasadami konstytucyjnymi. Wartości te wyznaczają granice uznania administracyjnego. 

Powyższe oznacza, że kontroli sądowej podlega nie tylko sama część proceduralna postępowania w sprawie o umorzenie zaległości, lecz także kwestia tego, czy organ podatkowy poprawnie ustalił występowanie w danej sprawie przesłanki ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.

Postępowanie w sprawie umorzenia zaległości podatkowej ma charakter uznaniowy, co jednak nie jest tożsame z dowolnością działania organów podatkowych. Fiskus, dokonując oceny występowania tych przesłanek, musi kierować się nadrzędnymi wartościami mającymi swoje umocowanie w regułach konstytucyjnych, w tym przede wszystkim w regule demokratycznego państwa prawa.

Wprowadzenie podatnika w błąd przez organy podatkowe

Jedna z podstawowych reguł dotycząca sposobu prowadzenia postępowania podatkowego w stosunku do podatnika została wyrażona w art. 121 Ordynacji podatkowej. W przepisie tym możemy przeczytać, że postępowanie podatkowe powinno być prowadzone w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych. W postępowaniu podatkowym obowiązane są one udzielać niezbędnych informacji i wyjaśnień o przepisach prawa podatkowego pozostających w związku z przedmiotem tego postępowania.

W kontekście powyższej reguły warto zatem przywołać treść wyroku WSA w Gdańsku z 3 listopada 2020 roku (I SA/Gd 316/20), w którym sąd podkreślił, że wadliwe obliczenie podatku spowodowane niejasnością obowiązującego prawa podatkowego (zwłaszcza różnie interpretowanego), stanowią okoliczności, które nie mogą być pomijane przy ustalaniu istnienia przesłanki interesu publicznego, o jakim mowa w art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej

Oceniając natomiast zasadność wydania przez organy podatkowe decyzji określającej wysokość podatku podatnikowi, który skorzystał ze zwolnienia, stosując się do informacji wskazanych w broszurze informacyjnej, należy wskazać, że takie broszury Ministra Finansów nie są źródłem obowiązującego prawa ani nie stanowią interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej. Niewątpliwie zatem broszura taka nie może być podstawą stosowania zwolnienia podatkowego (w postępowaniu wymiarowym), jeżeli treść jej jest sprzeczna z ustawą. W powołanej broszurze znajduje się nawet pouczenie, że ma ona charakter informacyjny. To powoduje, że podatnik nie może skutecznie zaskarżyć samej decyzji podatkowej o treści sprzecznej z informacjami zawartymi w broszurze.

Co innego jednak w zakresie oceny wystąpienia przesłanki uzasadniającej umorzenie postępowania. Jak zaznaczył WSA w Warszawie w wyroku z 12 stycznia 2021 roku (III SA/Wa 841/20), wadliwa broszura informacyjna Ministra Finansów, która pozwalała m.in. w 2013 roku na odliczenie jako wydatków na własne cele mieszkaniowe wydatków na spłatę kredytu (wraz z odsetkami) zaciągniętego na nabycie zbytej nieruchomości, mogła wprowadzić skarżącego w błąd przy rozliczaniu należnego podatku. Okoliczność ta mieści się w pojęciu „interesu publicznego”, o którym mowa w art. 67a § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Z kolei zaistnienie przesłanki „interesu publicznego” może stanowić podstawę do zastosowania uznaniowej ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

WSA w Warszawie wskazał, że wytyczne i wyjaśnienia co do stosowania przepisów prawa, które następnie okazują się błędne, nie mogą powodować ujemnych następstw dla podatników, którzy działali w dobrej wierze i zaufaniu do treści otrzymanych wytycznych autoryzowanych przez Ministerstwo Finansów. Brak uwzględnienia natomiast powyższej okoliczności w rozpoznawanej sprawie przez organy podatkowe stanowiło w istocie naruszenie zasady wynikającej z art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej.

Już Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 grudnia 2016 roku (sygn. akt II FSK 3218/14) wskazał, że okoliczność wprowadzania podatników w błąd poprzez zamieszczenie w treści broszury informacji rozbieżnych może być podstawą do ubiegania się o umorzenie wynikających stąd zaległości podatkowych.

Wprowadzenie podatnika w błąd uzasadnia umorzenie zaległości

Mając powyższe na uwadze, można stwierdzić, że wydając decyzję w ramach uznania administracyjnego, organ podatkowy powinien nie tylko przestrzegać obowiązujących przepisów prawa, lecz także działać w sposób rozsądny i sprawiedliwy.

W cytowanym na wstępie wyroku NSA z 28 października 2021 roku (III FSK 4236/21) sąd ponownie podkreślił, że broszura informacyjna Ministerstwa Finansów nie jest źródłem prawa. Co zaś za tym idzie, materiał ten nie może być podstawą rozstrzygnięć wydawanych w sprawach podatkowych. Jednakże w kontekście oceny postępowania w sprawie umorzenia zaległości analizie powinna poddana być nie tyle sama treść broszury informacyjnej, ile fakt, że była ona myląca dla podatnika. To zaś, przez wzgląd na autorytet państwa i jego lojalność wobec własnego obywatela, powinno determinować treść rozstrzygnięć wydawanych w sprawach podatkowych, w tym decyzji uznaniowych. 

W podsumowaniu NSA wskazał, że w takim przypadku występuje przesłanka interesu publicznego, o której mowa w art. 67a Ordynacji podatkowej, co może uzasadniać umorzenie zaległości podatkowych powstałych na skutek błędnych informacji, które podatnik otrzymał od organów podatkowych.

Powyższe wyroki dają szansę podatnikom, którzy zostali wprowadzeni w błąd przez organy podatkowe. Chociaż takie informacje nie są źródłem prawa i nie wiążą organów na etapie orzekania co do samego faktu powstania obowiązku podatkowego, to jednak na etapie składania wniosku o umorzenie zaległości organ rozpatrujący powinien wziąć tę okoliczność pod uwagę.

Sądy administracyjne wskazują, że zastosowanie się przez podatnika do błędnej informacji otrzymanej od organów podatkowych stanowi przesłankę interesu publicznego, która może stanowić podstawę umorzenia zaległości na mocy art. 67a Ordynacji podatkowej.

Reasumując powyższe, należy wskazać, że wprowadzony w błąd podatnik nie pozostaje bezbronny w sporze z organami podatkowymi. Okoliczność ta może mieć decydujące znaczenie w ramach postępowania w sprawie przyznania ulgi podatkowej w postaci umorzenia zaległości na mocy art. 67a Ordynacji podatkowej.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów