Wystawiłam mojemu kontrahentowi fakturę korygującą w związku ze zwrotem towaru. Jednak nie otrzymałem od niego z powrotem podpisanej faktury, zatem nie posiadam jego akceptacji. Czy mogę w takiej sytuacji anulować fakturę korygującą? Czy też lepiej wysłać kontrahentowi duplikat?
Izabela, Gdańsk
Faktura, która trafiła do obiegu - tzn. została przekazana kontrahentowi - nie może zostać anulowana. Nie jest też właściwe w tym przypadku wystawienie duplikatu.
Aby było możliwe skorygowanie podatku VAT należnego o kwotę wynikającą z faktury korygującej, konieczne jest uzyskanie potwierdzenia kontrahenta. Obecnie nie musi to być już podpis, natomiast w przepisach nie stwierdzono, jakie formy potwierdzenia są akceptowalne. Zatem, w takiej sytuacji można m.in. wysłać fakturę korygującą do kontrahenta listem polecanym za potwierdzeniem odbioru. Warto bowiem pamiętać, że nawet jeśli odbiorca nie potwierdzi odbioru faktury, ale dla potrzeb organów skarbowych podatnik będzie w stanie udowodnić, że zrobił wszystko, aby fakturę odbiorcy przekazać, to także będzie ona miała wartość księgową.