Faktura bez określonego terminu płatności
Czy można wystawić i zaksięgować fakturę VAT, która nie ma określonego terminu płatności?
Anna, Bydgoszcz
Faktura stanowi dokument wystawiany kontrahentowi przez podatnika podatku VAT. Jest potwierdzeniem wcześniejszego dokonania czynności, która podlega opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej. Powinna być przechowywana przez 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT i okazywana na każde żądanie organu podatkowego.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 marca 2011 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, nie wskazuje terminu płatności jako obowiązkowego elementu faktury VAT. W art. 5 rozporządzenia wśród informacji, które muszą znaleźć się na fakturze nie uwzględniono terminu płatności. W związku z tym przepisy pozostawiają wystawcy pełną dowolność w tym zakresie.
Mimo braku obowiązku umieszczania informacji o terminie płatności na fakturze, warto ją zapisać na dokumencie. Taka informacja może zmobilizować kontrahenta do uregulowania płatności. Nieuwzględnienie terminu płatności na fakturze jest zrozumiałe i bezpieczne jedynie w przypadku istnienia umowy, która reguluje tę kwestię. W przypadku braku umowy, może dojść do sytuacji, w której sprzedawca będzie musiał poczekać na płatność klienta dłużej, niż by sobie tego życzył. Ponadto trudniej będzie udowodnić mu, że klient faktycznie już zalega z płatnością.
Wskazanie terminu płatności na fakturze może mieć istotne znaczenie również podczas procesu prawidłowego rozliczania podatku VAT sprzedawcy. Warto wiedzieć również, że brak informacji o terminie płatności pozbawia wystawcę dokumentu prawa do skorzystania z ulgi na złe długi.
Brak informacji o terminie płatności faktury VAT nie stanowi przesłanki do odmowy zaksięgowania faktury, ponieważ zgodnie z ww. ustawą nie jest obowiązkowy.
Czy można wystawić fakturę sprzedaży będąc na zwolnieniu chorobowym?
Jak zaksięgować opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy?
Podatek VAT
-
Wykreślenie z rejestru podatników VAT - jakie kroki podjąć?
-
Pobieranie UPO dla JPK czyli urzędowe poświadczenie odbioru JPK
-
Korekta JPK, czyli kiedy i jak skorygować Jednolity Plik Kontrolny?
-
Konieczność zwrotu podatku VAT a zakup z dotacji
-
Rejestracja do celów VAT wstecz w sytuacjach praktycznych (cz. 1)
Podatki dochodowe
-
Ulga na wyszkolenie uczniów a możliwość odliczenia w zeznaniu rocznym
-
PIT przez internet - czy można skutecznie złożyć ?
-
Ulga termomodernizacyjna – od kiedy, dla kogo, na co?
-
Uproszczona zaliczka na podatek dochodowy - najważniejsze informacje
-
Umorzenie części kredytu wraz z odsetkami - kiedy powstaje przychód?
Księgowość firm
-
Najem prywatny po zakończeniu działalności gospodarczej
-
Anulowanie faktury przekazanej kontrahentowi – kiedy jest możliwe?
-
Innovation Box ulga dotycząca praw własności intelektualnej
-
Ceny transferowe - czy trzeba dokumentować wypłaty dywidendy?
-
Likwidacja działalności gospodarczej nie musi być skomplikowana
- Kody GTU w nowym JPK V7 - Pytania i odpowiedzi
- Jednolity Plik Kontrolny - wszystko co warto wiedzieć!
- Rekomendacje w zakresie sporządzania sprawozdań finansowych w czasie pandemii COVID-19
- Podatek u źródła - czy występuje przy zakupie programu komputerowego?
- Zmiana miejsca zamieszkania a obowiązek złożenia ZAP-3
- Dopłata do czynszu dla najemców – kto otrzyma 1500 zł?
- Zmiany w PKWIU - od kwietnia będziemy stosować 3 różne klasyfikacje!
- Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych - został miesiąc na zgłoszenie!
- Prawo do błędu dla każdej nowej firmy od 2020 roku!
- Maseczki ochronne – nie wystarczą już przyłbice i szaliki!