Planuję rozpocząć działalność gospodarczą, w jakiej formie powinnam dokonać rejestracji? Czy konieczna jest wizyta w urzędzie, czy zgłoszenie rejestracyjne mogę wypełnić przez internet?
Anna, Poznań
Przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej jednym z pierwszych obowiązków przyszłego przedsiębiorcy jest złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wypełniony wniosek przedsiębiorcy mogą złożyć na kilka sposobów w zależności od indywidualnych preferencji.
Wniosek CEIDG-1 – jaka forma jest poprawna?
Formularz CEIDG-1 można złożyć:
- osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy
- albo korespondencyjnie
- bądź elektronicznie za pośrednictwem rządowej strony www.biznes.gov.pl.
Składając wniosek bezpośrednio w urzędzie miasta lub gminy, urzędnik w celu poświadczenia danych może poprosić przedsiębiorcę o dokument tożsamości, np. dowód osobisty lub paszport.
Wniosek w formie elektronicznej można wypełnić elektronicznie na stronie www.biznes.gov.pl. Pierwsze logowanie wymaga utworzenia konta użytkownika. Forma elektroniczna powinna zostać podpisana za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego bądź profilem zaufanym ePUAP.
Z kolei podpis potwierdzony notarialnie jest wymagany, gdy przedsiębiorca chce wysłać wniosek korespondencyjnie (w formie papierowej).
Wniosek CEIDG-1 – co można zgłosić za jego pośrednictwem?
Wniosek CEIDG-1 dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jest jednocześnie:
- wpisem bądź zmianą wpisu do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej, poprzez który przedsiębiorcy zostaje nadany REGON;
- zgłoszeniem przedsiębiorcy do ubezpieczenia społecznego oraz zdrowotnego w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych;
- zgłoszeniem identyfikacyjnym bądź aktualizacyjnym podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w urzędzie skarbowym;
- zgłoszeniem numeru rachunku bankowego na białą listę podatników VAT;
- zgłoszeniem wybranej formy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Należy pamiętać, że dane podawane w CEIDG z wyłączeniem danych kontaktowych są jawne – istnieje do nich publiczny dostęp poprzez stronę www.biznes.gov.pl.
Podsumowując, chcąc założyć i prowadzić działalność gospodarczą, przedsiębiorcy muszą pamiętać o dopełnieniu wszelkich formalności w urzędzie. Podstawową z nich jest wniosek CEIDG-1, w którym wskazane są główne dane dotyczące firmy. Co ważne, wszelkich zmian w zakresie ewidencyjnym, a także modyfikacji danych, dokonuje się w drodze aktualizacji wniosku CEIDG-1. Należy mieć na uwadze, że aktualizując informacje w CEIDG, o dokonanych zmianach nie trzeba dodatkowo informować ZUS-u. Aktualne informacje z CEIDG zostają przekazane do ZUS-u automatycznie.
Mała księgowość wFirma dla każdego jako ograniczenie wydatków
Warto również wspomnieć, że rozpoczynając działalność, przedsiębiorcy szukają rozwiązań w zakresie cięcia kosztów. Dlatego też dobrze jest rozważyć opcję samodzielnej księgowości online.
Przy wyborze systemu do samodzielnego prowadzenia księgowości online warto zwrócić uwagę, aby umożliwiał on wypełnienie niezbędnych obowiązków rozliczeniowych w urzędzie skarbowym i ZUS-ie.
Jaki zatem program wybrać i dlaczego wspomniane funkcje są ważne?
Prowadzając księgowość w systemie wFirma, można w łatwy i szybki sposób dokonywać rozliczeń z urzędem skarbowym, a także ZUS-em poprzez składanie wspomnianych comiesięcznych deklaracji ZUS DRA i wysyłkę pliku JPK_V7 (w przypadku czynnych podatników VAT) bezpośrednio z systemu.
Generowanie i wysyłka deklaracji ZUS DRA
Deklarację ZUS za pośrednictwem systemu generuje się poprzez START » ZUS » DEKLARACJE ROZLICZENIOWE » DODAJ DEKLARACJĘ, wybierając okres, za który będzie ona składana.
W celu wysyłki wygenerowanej deklaracji trzeba ją zaznaczyć i wybrać opcję WYŚLIJ/EKSPORTUJ poprzez WYŚLIJ DO ZUS.
Deklarację ZUS DRA można wysłać przy użyciu własnego elektronicznego podpisu kwalifikowanego, a jeśli się go nie posiada – wypełnić obowiązek względem ZUS-u, korzystając z podpisu elektronicznego wFirmy.
Generowanie i wysyłka JPK_V7
System wFirma automatycznie generuje plik JPK na podstawie ewidencjonowanych danych w rejestrach VAT. Plik JPK wytwarza się z poziomu START » PODATKI » JEDNOLITY PLIK KONTROLNY » DODAJ » DODAJ JPK V7.
Wygenerowany plik JPK w celu wysyłki należy zaznaczyć i wybrać opcję WYŚLIJ/EKSPORTUJ » WYŚLIJ DO MF.
Wysyłka pliku możliwa jest za pośrednictwem:
- własnego podpisu elektronicznego;
- podpisu elektronicznego należącego do wFirma;
- profilu zaufanego (ePUAP);
- przychodu wykazanego w zeznaniu za rok poprzedni (obecnie przychód z zeznania za rok 2020).