Elementem, który idzie w parze z prowadzeniem działalności gospodarczej, jest podleganie kontroli podatkowej. Dla wielu przedsiębiorców, nawet tych, którzy wypełniają swoje obowiązki zgodnie z prawem, kontrola podatkowa jest bardzo stresującym wydarzeniem. Często może być to spowodowane nieścisłością przepisów podatkowych oraz ciągle zachodzącymi zmianami w rozliczeniach, co prowadzi do braku pewności w odniesieniu do prowadzonej ewidencji księgowej. Urząd skarbowy upoważniony jest bowiem do przeprowadzania procedur kontrolnych w zakresie podatku dochodowego oraz podatku VAT. Co do zasady przedsiębiorca powinien otrzymać zawiadomienie o wszczęciu kontroli podatkowej. Procedury kontroli podatkowej zostały unormowane w ustawie Prawo przedsiębiorców oraz w Ordynacji podatkowej. Czy możliwa jest kontrola podatkowa bez zapowiedzi? Sprawdźmy!
Kontrola podatkowa – zawiadomienie
Co do zasady kontrola z urzędu skarbowego powinna zostać poprzedzona zawiadomieniem przedsiębiorcy nie wcześniej niż przed upływem 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od zamiaru rozpoczęcia czynności sprawdzających. Wszczęcie kontroli przed upływem tygodnia musi zostać potwierdzone akceptacją podatnika, tzn. jeżeli podatnik złoży wniosek lub wyrazi zgodę o wszczęcie kontroli przed upływem ustawowych 7 dni. Jeżeli w ciągu 30 dni od daty dostarczenia zawiadomienia inspektorzy z urzędu skarbowego nie zjawią się u przedsiębiorcy, powinien on dostać kolejne pismo informujące o zamiarze wszczęcia kontroli. Wówczas podatnik może przygotować się do planowanej inspekcji. Przy czym pamiętać należy, że istnieje również kontrola podatkowa bez zapowiedzi.
Kontrolę wszczyna się nie wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Jeżeli kontrola nie zostanie wszczęta w terminie 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, wszczęcie kontroli wymaga ponownego zawiadomienia.
Co powinno zawierać zawiadomienie? – czyli kontrola podatkowa
Aby urząd miał możliwość wszczęcia kontroli podatkowej, konieczne jest ww. zawiadomienie przedsiębiorcy. Zgodnie z art. 48 ust. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców dokument ten powinien zawierać następujące informacje:
- datę oraz miejsce sporządzenia,
- dokładne wskazanie organu kontroli,
- określenie kontrolowanego podatnika,
- wskazanie zakresu działań kontrolnych,
- dane osoby udzielającej upoważnienia (imię i nazwisko, podpis, zajmowane stanowisko lub funkcja).
Istotne w tym przypadku jest określenie zakresu działań przeprowadzanych czynności kontrolnych w danym przedsiębiorstwie. Oddelegowana do kontroli osoba może domagać się udostępnienia tylko tych dokumentów, które dotyczą zakresu oraz przedziału czasu wskazanego w upoważnieniu. W przeciwnym razie możliwe jest zgłoszenie sprzeciwu wobec kontroli z powodu przekroczenia uprawnień urzędnika.
Kontrola podatkowa a czas trwania
Czas trwania kontroli został określony w ustawie Prawo przedsiębiorców i zgodnie z art. 55 ust. 1 w ciągu roku podatkowego nie może przekraczać w odniesieniu do:
- mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych;
- małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych;
- średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych;
- pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.
- kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu,
- występuje konieczność przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia,
- występuje konieczność zabezpieczenia dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia.
Kontrola podatkowa bez zapowiedzi
Zdarzają się sytuacje, w których kontrola podatkowa może odbyć się również bez zawiadomienia, co oznacza, że urzędnicy mogą zjawić się w przedsiębiorstwie w celu przeprowadzenia kontroli bez wcześniejszego poinformowania o tym podatnika.
Zgodnie z art. 282c Ordynacji podatkowej urząd nie ma obowiązku wysyłania zawiadomienia o przeprowadzeniu kontroli, gdy ta:
- będzie dokonywana na żądanie organu, który prowadzi postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
- dotyczyć będzie zasadności zwrotu odliczonego podatku VAT,
- będzie się odnosić do działalności, która nie została zgłoszona do opodatkowania,
- dotyczyć będzie nieujawnionych źródeł przychodu lub przychodu, który nie ma pokrycia w rzeczywiście ujawnionych przychodach,
- zostaje wszczęta w celu zapobiegania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia skarbowego oraz w związku z zabezpieczeniem dowodów związanych z popełnieniem przestępstwa (po okazaniu legitymacji służbowej kontrolowanemu podatnikowi),
- w sytuacji podejrzenia o praniu pieniędzy lub finansowania terroryzmu,
- dotyczy podatku od wydobycia niektórych kopalin,
- dotyczyć będzie doraźnego sprawdzenia, czy są zachowane warunki zawieszenia działalności gospodarczej,
- dotyczyć będzie doraźnego zweryfikowania ewidencji obrotu za pomocą kasy fiskalnej, użytkowania kasy oraz sporządzenia spisu z natury.
Dodatkowo kontrola może być rozpoczęta bez uprzedniego zawiadomienia podatnika, gdy urząd skarbowy posiada informacje, z których wynika, iż kontrolowany:
- nie ma adresu zamieszkania oraz adresu siedziby prowadzonej firmy i niemożliwe lub utrudnione było doręczenie zawiadomienia o przeprowadzeniu kontroli,
- został skazany za popełnienie wykroczenia skarbowego (związanego z utrudnianiem przeprowadzenia kontroli), przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu,
- jest zobowiązanym w postępowaniu egzekucyjnym.
Jak wynika z powyższych informacji, kontrola podatkowa bez zapowiedzi jest w określonych ustawą przypadkach możliwa. Nie są to jednak codzienne sytuacje i ponieważ z reguły kontrola powinna być poprzedzona zawiadomieniem, mimo wszystko podatnik powinien mieć powyższe wyjątki na uwadze.
Wyżej wymienione sytuacje to sytuacje szczególne, gdzie urząd skarbowy z powodu domniemania nieścisłości w rozliczeniach podatkowych upoważnia inspektora do kontroli jedynie po okazaniu legitymacji. Jednak nie zwalnia to fiskusa z uzasadnienia podjętych działań, zatem upoważnienie powinno zostać dostarczone podatnikowi w okresie 3 kolejnych dni.
Po wszczęciu kontroli informuje się kontrolowanego o przyczynie braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.
Utrudnianie kontroli podatkowej
Utrudnianie postępowania oraz brak udostępnienia wymaganych przez kontrolera dokumentów może nieść za sobą konsekwencje w postaci obciążenia podatnika grzywną wynikającą z Kodeksu karnego skarbowego – w przypadku popełnienia przestępstwa skarbowego w wysokości do 720 stawek dziennych.
Nieposiadanie lub nieokazanie księgi kontroli na prośbę urzędnika w momencie kontroli może spowodować nałożenie sankcji na przedsiębiorcę. Wysokość kar oraz zasady ich ustalania zostały sprecyzowane w Kodeksie karnym skarbowym.
Reasumując, co do zasady kontrola podatkowa odbywa się po ówczesnym zawiadomieniu podatnika o wszczęciu kontroli, przy czym nie należy zapominać, że w niektórych przypadkach możliwa jest kontrola podatkowa bez zapowiedzi. Wówczas organ podatkowy rozpoczyna kontrolę bez zawiadomienia o tym fakcie podatnika.