Czym jest biznesplan?
Biznesplan jest określeniem wywodzącym się z języka angielskiego i oznacza plan biznesu, plan biznesowy. Tworzony jest w celach planistycznych, zarówno na wewnętrzne jak i zewnętrzne potrzeby przedsiębiorstwa. Jego głównym zadaniem jest ocena opłacalności przewidzianych przedsięwzięć gospodarczych.
Dobrze opracowany, w sposób przejrzysty i rzetelny, opisuje zarówno obecną jak i przyszłą działalność gospodarczą. Solidny biznesplan powinien zawierać informacje odnośnie przewidywanych szans i zagrożeń, analizę finansową przedstawiającą rzetelnie szanse i zagrożenia biznesowe oraz wyliczenia finansowe obrazujące dotychczasowe (jeżeli istnieją) oraz planowane wyniki finansowe. Zakres biznesplanu bywa różny i jest uzależniony od tego w jakim celu został stworzony oraz zakresu i wielkości prowadzonej działalności.
Warto podkreślić, że w biznesplanie należy zawierać tylko istotne informacje, które mogą być ważne dla osoby go oceniającej.
Do głównych celów biznesplanu można zakwalifikować:
- szczegółowe opisanie przedsięwzięć gospodarczych, których wykonanie zaplanowane jest w przyszłości;
- udowodnienie, że przedsiębiorca posiada niezbędne umiejętności, doświadczenie i kompetencje gwarantujące powodzenie zamierzeń biznesowych;
- pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania.
Kto może wykonać biznesplan?
Biznesplan może zostać napisany przez samego przedsiębiorcę, jak i przez firmę zewnętrzną, której zadanie to zostanie powierzone.
Przedsiębiorca pisząc samodzielnie biznesplan z pewnością w niektórych kwestiach będzie lepiej obeznany, gdyż zna własną firmę (jeżeli już ją prowadzi) i wie w jakim kierunku chce ją rozwijać.
Jednak zleceniobiorca, czy też firma zajmująca się profesjonalnie pisaniem biznesplanów będzie potrafiła w sposób dokładniejszy i szybszy dokonać wszelkiego rodzaju analiz (SWOT, analizy finansowe itp.). Ich ocena sytuacji w firmie i jej szans rozwojowych na rynku, z pewnością będzie bardziej obiektywna, aniżeli samego przedsiębiorcy. I to właśnie zdystansowana ocena jest tutaj najważniejsza.
Decyzja co do tego, kto sporządzi biznesplan leży w gestii osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Jeżeli czuje się ona na siłach i wie, że podoła takiemu zadaniu powinna sporządzić go samodzielnie. Jednak gdy przedsiębiorcę dopadają jakiekolwiek wątpliwości lepiej z tym zadaniem zgłosić się do profesjonalnej firmy zajmującej się tą tematyką.
Zasady obowiązujące w przygotowaniu biznesplanu
Biznesplan powinien prezentować:
- aktualną sytuację przedsiębiorstwa,
- plany przedsiębiorstwa,
- uzasadnienie i sposoby realizacji przedstawionych zamierzeń,
- osiągnięte wyniki dzięki realizacji tych planów.
Można wyróżnić 9 podstawowych zasad przygotowania biznesplanu:
- kompleksowość,
- długofalowość,
- adekwatność,
- czytelność,
- rzetelność założeń i wiarygodność danych
- wariantowość,
- elastyczność,
- uczestnictwo kadry kierowniczej,
- poufność.
Kompleksowość
Biznesplan powinien poruszać wszystkie najistotniejsze aspekty, takie jak:
- sprzedaż,
- odbiorcy i dostawcy,
- koszty,
- nakłady,
- źródła finansowania,
- struktura organizacyjna,
- zatrudnienie i inne.
Długofalowość
Pożądanym jest, aby biznesplan swoim zakresem obejmował kilka lat (od 3 do 5). Jednak ze względu na cel tworzenia biznesplanu może on dotyczyć jedynie kilku lub kilkunastu miesięcy.
Adekwatność
Biznesplan powinien być dostosowany pod względem formy i treści do celu, któremu służy, a także do wymagań oraz potrzeb jego odbiorcy.
Czytelność
Biznesplan musi być czytelny oraz posiadać przejrzyste wnioski. W celu zapewnienia mu tych cech warto stosować tabele, rysunki, diagramy, wykresy, schematy, które w sposób obrazowy przedstawiają omawiane kwestie. Bardzo istotne jest zachowanie odpowiedniej kolejności poruszanych zagadnień. Używanie zbyt specjalistycznego języka również nie jest pożądane.
Rzetelność założeń i wiarygodność danych
Jest to chyba najważniejsza zasada tworzenia biznesplanu. Wszystkie dane i informacje powinny być prawdziwe i poparte odpowiednimi dowodami, faktycznymi analizami. Napotkanie przez odbiorcę fałszywych i zakłamanych informacji może skutkować tym, że cały biznesplan zostanie krytycznie oceniony przez jego odbiorcę.
Wariantowość
Zalecane jest umieszczanie w biznesplanie kilku sposobów realizacji określonych w nim celów.
Elastyczność
Biznesplan powinien zostać przygotowany w taki sposób, aby możliwe było wprowadzania do niego korekt w trakcie realizacji przedsięwzięcia.
Uczestnictwo kadry kierowniczej
Dotyczy to biznesplanu przedsiębiorstwa działającego już na rynku. W takiej sytuacji niemożliwym jest całkowite jego wykonanie przez zewnętrznych konsultantów. Kadra kierownicza powinna określić cele oraz główne założenia.
Poufność
Biznesplan zawiera szereg tajemnic przedsiębiorstwa, w związku z czym nie powinien być szeroko udostępniany. W takiej sytuacji warto zabezpieczyć się spisaniem odpowiedniej umowy o zachowaniu poufności przed przekazaniem biznesplanu odbiorcy.
Odbiorcy biznesplanu
Głównymi odbiorcami biznesplanu są banki oraz organy państwowe lub samorządowe. Kolejni w sznureczku są inwestorzy, partnerzy biznesowi oraz właściciele firmy. Dla wszystkich tych podmiotów informacje zawarte w biznesplanie są niezmiernie ważne, gdyż stanowią główne źródło wiedzy o firmie. I nie ma co ukrywać, mają wpływ na to czy przedsiębiorstwo otrzyma kredyt lub dotację oraz czy inwestorzy będą chcieli w nią zainwestować.