Na koniec stycznia 2014 r. wystawiłem fakturę za usługę informatyczną dla kontrahenta z Niemiec. Wartość do zapłaty wykazana na fakturze była w euro. Klient przelał mi należność na moje konto walutowe, ale o 10 euro za mało, tłumacząc to kosztami przelewu. Czy brakująca kwota stanowi różnicę kursową?
Adam, Gliwice
Prowadzisz firmę i masz pytania?
Skorzystaj z porad ekspertów Poradnika Przedsiębiorcy
Porady online
Różnice kursowe zwiększają odpowiednio przychody (kol. 8 KPiR) lub koszty (kol. 13 KPiR). Faktury sprzedaży wystawione w walutach obcych przelicza się na PLN według średniego kursu NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ich wystawienie. W momencie otrzymania zapłaty na konto walutowe otrzymaną wartość przelicza się również po kursie NBP z dnia poprzedzającego wpływ. Jeżeli faktycznie otrzymana wartość jest większa to dodatnia różnica kursowa stanowi przychód z działalności. Jeśli natomiast jest mniejsza, to będzie kosztem. W przypadku niedopłaty różnice kursowe należy rozliczać tylko w stosunku do otrzymanej wartości. Jeżeli zatem faktura opiewa na 1.000 euro a kontrahent przelał tylko 990 euro, to różnice kursowe wylicza się tylko w stosunku do kwoty 990 EUR.