75 tys. mikro-, małych i średnich firm musiało do 27 października podpisać umowy o zarządzanie Pracowniczymi Planami Kapitałowymi. Teraz czeka ich kolejny etap, czyli podpisanie umowy o prowadzenie PPK.
Czym jest PPK?
Pracownicze Plany Kapitałowe to dobrowolny i powszechny system długoterminowego oszczędzania. Do programu może przystąpić każdy zatrudniony, który podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym. Oszczędności tworzone będą wspólnie przez pracowników, pracodawców oraz państwo.
Podpisanie umowy o prowadzenie PPK
27 października 2020 roku minął termin podpisywania umów o zarządzanie PPK dla firm:
- zatrudniających od 50 do 249 pracowników,
- zatrudniających od 20 do 49 osób.
Z wyliczeń Polskiego Funduszu Rozwoju, który odpowiada za wdrożenie systemu PPK, wynika, że do PPK przystąpiło ok. 75 tys. przedsiębiorstw. To właśnie te firmy do 10 listopada 2020 roku mają obowiązek podpisania umów o prowadzenie PPK. Po ich zawarciu na rachunki uczestników PPK trafią pierwsze wpłaty.
Umowa o prowadzenie PPK zawiera takie informacje jak:
- dane identyfikujące uczestnika PPK;
- sposób deklarowania wpłat dodatkowych finansowanych przez uczestnika PPK oraz sposób zmiany wysokości tych wpłat;
- warunki gromadzenia środków i zarządzania poszczególnymi Funduszami Zdefiniowanej Daty;
- warunki, terminy i sposób dokonywania wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu;
- sposób składania dyspozycji;
- zakres, częstotliwość i formę informowania uczestnika PPK o środkach zgromadzonych na jego rachunku PPK;
- maksymalną wysokość wynagrodzenia za zarządzanie Funduszem Zdefiniowanej Daty, kosztów obciążających ten fundusz i opłat obciążających uczestnika PPK oraz warunki, o ile są przewidziane, na jakich mogą one zostać obniżone bez konieczności zmiany umowy.
Kiedy naliczyć pierwsze wpłaty na PPK?
Pierwsze wpłaty do PPK pracodawca powinien naliczyć i pobrać już od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego po zawarciu umowy o prowadzenie o PPK. Wpłaty należy przekazać do instytucji finansowej, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawarto umowę o prowadzenie PPK.
Podpisanie umowy o prowadzenie PPK w niektórych przypadkach nie będzie konieczne. Jednak w firmach, w których podpisano taką umowę, konieczne będzie poprawne wyliczenie wpłat i przekazywanie ich do instytucji finansowej.