Tło strzałki Strzałka
0 0
dni
0 0
godz
0 0
min
0 0
sek

Czy zapłacony w innym kraju podatek w ramach VAT OSS jest kosztem podatkowym?

Nasz ekspert:
Artykuły autora

Wielkość tekstu:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaję towary na rzecz konsumentów z innych krajów UE i korzystam z procedury VAT OSS. Czy zapłacony poprzez system VAT OSS zagraniczny podatek VAT może być moim kosztem uzyskania przychodu?

Jan, Wrocław

W świetle stanowiska prezentowanego przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne zagraniczny podatek od wartości dodanej nie stanowi kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o VAT.

Zapłata zagranicznego podatku VAT poprzez system VAT OSS

Polski przedsiębiorca, który sprzedaje towary na rzecz konsumentów z innych krajów UE, wykonuje w tym zakresie czynność określaną jako wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO).

Zgodnie z art. 2 pkt 22a ustawy o VAT wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość ma miejsce, jeżeli towary są wysyłane lub transportowane m.in. przez dostawcę lub na jego rzecz z jednego państwa członkowskiego (nie musi to być Polska) do innego państwa członkowskiego, a dostawa towarów musi być dokonywana na rzecz:

  • podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w których przypadku nie występuje opodatkowanie tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  • każdej innej osoby niebędącej podatnikiem.

Podstawowa reguła określająca miejsce opodatkowania WSTO została określona w art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy o VAT, który stanowi, że miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Zasadniczo zatem miejscem opodatkowania dostawy towarów jest w tym przypadku terytorium innego kraju UE. Polski podatnik nie musi jednak dokonywać rejestracji w każdym kraju zakończenia wysyłki, ponieważ zagraniczny podatek VAT może opłacić poprzez zastosowanie procedury VAT OSS.

Zgodnie z art. 130b ustawy o VAT podatnik może złożyć zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania z procedury unijnej w państwie członkowskim identyfikacji (VIU-R). Procedura unijna ma zastosowanie do wszystkich dostaw towarów lub każdego świadczenia usług objętych tą procedurą, dokonywanych przez podatnika na terytorium Unii Europejskiej. W przypadku gdy państwem członkowskim identyfikacji jest Rzeczpospolita Polska, zgłoszenia dokonuje się za pomocą środków komunikacji elektronicznej do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście.

Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje identyfikacji podatnika na potrzeby procedury unijnej i potwierdza zgłoszenie, wykorzystując numer, za którego pomocą podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku.

Na mocy art. 130c ustawy o VAT podatnicy zidentyfikowani na potrzeby procedury unijnej są obowiązani składać za pomocą środków komunikacji elektronicznej deklaracje na potrzeby rozliczenia VAT (VIU-DO) do właściwego urzędu skarbowego, niezależnie od tego, czy dostawy towarów i świadczenia usług objęte procedurą unijną miały miejsce. Deklaracje VAT składa się za okresy kwartalne w terminie do końca miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Zapłata zagranicznego podatku od wartości dodanej w ramach VAT OSS odbywa się w formie elektronicznej. Zagraniczny podatek VAT jest opłacany w euro.

Podatek VAT jako koszt uzyskania przychodu

Przechodząc na grunt podatku dochodowego, należy wskazać, że Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać, że wydatki na rzecz pracowników pozostają w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą i z uzyskiwanymi przez niego przychodami, a jednocześnie wydatki te nie mogą znajdować się w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ustawy o PIT.

Zgodnie zaś z art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT nie uważa się za koszt uzyskania przychodu podatku od towarów i usług. W myśl art. 5a pkt 17 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawie o podatku od towarów i usług – oznacza to Ustawę z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług – ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o podatku od wartości dodanej – rozumie się przez to podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Należy zatem zauważyć, że ustawa o VAT odróżnia polski podatek od towarów i usług od unijnego podatku od wartości dodanej.

Jednocześnie jednak za ugruntowany trzeba uznać pogląd, że powyższa definicja legalna zawarta w art. 2 pkt 11 ustawy o VAT pełni tylko funkcję porządkującą pojęcia języka prawnego, nie jest natomiast przepisem materialnym, który obok podatku od towarów i usług konstytuuje nową formę opodatkowania – podatek od wartości dodanej. 

Pojęcie podatku od wartości dodanej obejmuje zarówno „podatek od towarów i usług” obowiązujący na terenie Polski, jak i „podatek od wartości dodanej”, o którym mowa w powołanym art. 2 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. podatek nakładany na terenie państw członkowskich Unii Europejskiej. Z uwagi na brak rozróżnienia między podatkiem od wartości dodanej a podatkiem od towarów i usług dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych podatek ten powinien podlegać tym samym regulacjom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych co podatek od towarów i usług obowiązujący na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 8 maja 2018 roku (I FKS 926/16), w którym stwierdzono, że definicja legalna zawarta w art. 2 pkt 11 ustawy o VAT pełni tylko funkcję porządkującą pojęcia języka prawnego, nie jest natomiast przepisem materialnym, który obok podatku od towarów i usług konstytuuje nową formę opodatkowania – podatek od wartości dodanej. To, że omawiane określenia nie są literalnie tożsame, nie może zasadnie stawiać podatnika w gorszej sytuacji dlatego, że mimo że poniósł on koszt w tym samym istotowo podatku, to jednak inaczej określanym.

Gdy mowa jest o „podatku od wartości dodanej”, należy go odnieść do podatku nakładanego na terytorium państwa członkowskiego, gdy zaś chodzi o ten sam podatek, nakładany jednak Ustawą o VAT z dnia 11 marca 2004 roku, adekwatne jest określenie go jako „podatek od towarów i usług”. W konsekwencji nie ma powodu, aby terminy „podatek od towarów i usług” oraz „podatek od wartości dodanej” nie mogły być traktowane jako równoważne znaczeniowo. 

Z powyższego wynika więc, że pojęcia podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług są tożsame. Oznacza to, że podatek od wartości dodanej jest odpowiednikiem polskiego podatku od towarów i usług, w związku z czym podatek od wartości dodanej obowiązujący na terenie krajów Unii Europejskiej powinien podlegać tym samym regulacjom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych co podatek od towarów i usług obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Oznacza to, że do zapłaconego za granicą podatku od wartości dodanej również znajduje zastosowanie przywołany art. 23 ust. 1 pkt 43 ustawy o PIT, który wyklucza z kategorii kosztów podatkowych tego rodzaju wydatek.

Zapłacony w ramach VAT OSS podatek od wartości dodanej w innym kraju unijnym od dokonanej czynności WSTO nie jest kosztem podatkowym w działalności gospodarczej polskiego podatnika.

Na koniec należy zauważyć, że takie stanowisko potwierdza się również w treści wydawanych przez Dyrektora KIS interpretacjach indywidualnych, czego przykładem może być pismo z 10 grudnia 2019 roku (nr 0111-KDIB1-2.4010.411.2019.2.MZA). Odpowiadając zatem na postawione pytanie, trzeba wskazać, że unijny VAT opłacony poprzez VAT OSS nie jest kosztem podatkowym w podatku PIT.

Artykuły
Brak wyników.
Więcej artykułów
Wzory
Brak wyników.
Więcej wzorów