Prowadzenie biznesu wiąże się niejednokrotnie z koniecznością podejmowania decyzji, których skutki mają różny wymiar, jednak najczęściej dotyka to kwestii finansowych. Dla przedsiębiorcy, który wchodzi na rynek istotne jest, aby decyzje w sprawie wdrażanej inwestycji były trafione, bo porażka może zniechęcić może przynieść spore straty finansowe. Dlatego tak istotne jest wsparcie dla przedsiębiorców dla przykładu z ramienia państwa lub lokalnych władz, które skutkuje konkretną pomocą finansową. Jedną z takich możliwości jest skorzystanie ze wsparcia na realizację nowej inwestycji. Sprawdź jak otrzymać wsparcie przy otrzymaniu ulgi podatkowe dla nowej inwestycji.
Wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dla przedsiębiorcy, który będzie chciał skorzystać z takiej możliwości, ten rodzaj wsparcia wiąże się przede wszystkim z możliwością skorzystania z ulg podatkowych w obrębie konkretnego regionu. Odpowiednie przepisy określają obszary kraju, na których jest dopuszczalne udzielanie pomocy regionalnej, maksymalne wielkości tej pomocy, a także rodzaje działalności gospodarczej, dla których udzielanie pomocy regionalnej nie jest dozwolone.
Jak rozpocząć procedurę dotyczącą udzielenia wsparcie?
Decyzję o wsparciu wydaje minister właściwy do spraw gospodarki na wniosek przedsiębiorcy ubiegającego się o wsparcie zawierający plan realizacji nowej inwestycji. Oznacza, to że tryb pozyskania wsparcia ma charakter wnioskowy, a zatem istnieje koniczność spełnienia wymagań dotyczących wsparcia. Do wniosku, przedsiębiorca musi zatem przedłożyć:
-
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
-
Sprawozdania finansowe spółki za 3 ostatnie lata obrotowe wnioskodawcy (bilans, rachunek zysków i strat) lub zeznania podatkowe PIT osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą za ostatni rok lub w przypadku nowej spółki – sprawozdanie finansowe i oświadczenie spółki matki co do ostatniego roku podatkowego
-
Biznesplan nowej inwestycji
Przedsiębiorca, który nie przedłoży wszystkich wymaganych ale i potrzebnych dokumentów, niezbędnych z uwagi na specyfikę planowanej inwestycji, powinien mieć świadomość, że organ właściwy do rozpatrzenia wniosku, ma prawo wzywać go o przedłożenie takich dokumentów w trybie dotyczącym uzupełnienia brak formalnych wniosku. Brak uzupełnienia czy przedłożenia dokumentów wymaganych może skutkować odmową wydania decyzji o wsparciu.
Organem właściwym w sprawach wspierania nowej inwestycji jest minister właściwy do spraw gospodarki, przy czym to zarządzający odpowiednimi obszarami wykonują zadania określone w ustawie, w tym faktycznie rozpoznają wnioski o uzyskanie wsparcia. Zarządzający obszarem wspiera rozwój nowych inwestycji na danym obszarze, biorąc pod uwagę potrzeby rozwojowe regionu i cele gospodarcze danego regionu.
Wydanie decyzji o udzieleniu wsparcia
Po złożeniu wniosku, po uzupełnieniu wymaganych dokumentów, następuje czas w którym, w drodze decyzji ustala się czy przedsiębiorca będzie mógł skorzystać ze wsparcia. Decyzję wydaje minister właściwy do spraw gospodarki.
Ulga podatkowa o której tu mowa, jako wsparcie otrzymywana jest na pewien konkretny okres, który to z kolei uzależniony jest od intensywności pomocy publicznej ustalonej dla danego obszaru, przy czym jest to czas oznaczony, nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 15.
Tytułem przykładu należy wskazać, że decyzja o wsparciu nie zostanie wydana na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie:
-
wytwarzania materiałów wybuchowych, wytwarzania wyrobów tytoniowych, a także wyrobu, rozlewu i przetwarzania napojów alkoholowych oraz spirytusu przeznaczonego na cele inne niż produkcja biokomponentów;
-
usług związanych z rekultywacją i pozostałych usług związanych z gospodarką odpadami, określonych w sekcji E w dziale 39 PKWiU;
-
obiektów budowlanych i robót budowlanych, określonych w sekcji F PKWiU;
-
usług finansowych i ubezpieczeniowych oraz usług związanych z obsługą rynku nieruchomości, określonych w sekcjach K i L PKWiU; (…)
i innych, które zostały szczegółowo określone Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.
Kryteria „jakościowe” oraz liczba punktów przyznawanych za ich spełnienie zostały szczegółowo określone w załącznikach do rozporządzenia Rady Ministrów z 28.08.2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji. Kryterium ilościowe jest określane dla danego powiatu, w zależności od wysokości przeciętnej stopy bezrobocia.
Kryterium ilościowe oznacza minimalne koszty kwalifikowane inwestycji, które przedsiębiorca jest zobowiązany ponieść, aby uzyskać wsparcie. Koszty kwalifikowane zostały enumeratywnie określone i obejmują:
-
koszty związane z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
-
cenę nabycia albo koszt wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (środki trwałe muszą być nowe, z wyjątkiem aktywów nabywanych przez mikro, małych i średnich przedsiębiorców);
-
cenę nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej (w przypadku dużych przedsiębiorców takie koszty nowej inwestycji zalicza się do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą w wysokości nieprzekraczającej 50% wartości wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą);
-
koszt związany z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli – pod warunkiem, że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej pięć lat, a w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców – co najmniej trzy lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji;
-
cenę nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy.
Decyzja o wsparciu określa okres jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, dotyczące:
-
zatrudnienia przez przedsiębiorcę w związku z nową inwestycją, przez określony czas, określonej liczby pracowników;
-
poniesienia przez przedsiębiorcę w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji;
-
terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego koszty nowej inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, z wyłączeniem dwuletnich kosztów pracy, kosztów związanych z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli oraz leasingu finansowego, które mogą być kwalifikowane po terminie zakończenia inwestycji;
-
maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych, jakie mogą być uwzględnione przy określeniu maksymalnej wysokości pomocy publicznej;
-
kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca;
-
terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana z uwzględnieniem danych ewidencyjnych nieruchomości.
Prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.
Jakie są konkretne profity związane z uzyskaniem wsparcia?
Wsparcie polega na udzieleniu przedsiębiorcy zwolnienia podatkowego w podatku CIT (dochodowy od osób prawnych) lub PIT (dochodowy od osób fizycznych), w zależności od formy prawnej przedsiębiorstwa, które waha się w zależności od wielkości firmy oraz miejsca inwestycji od 10 do nawet 70 % wartości inwestycji.
Ulga podatkowa stanowi regionalną pomoc inwestycyjną. Limit zwolnienia z podatku dochodowego liczony jest jako procent od:
-
kosztów nowej inwestycji (poniesionych nakładów inwestycyjnych), lub
-
2-letnich kosztów zatrudnienia nowych pracowników
Wysokość procentowa pomocy publicznej (czyli intensywność pomocy) zależy od wielkości przedsiębiorcy i wybranej lokalizacji. W niektórych rejonach Polski można odzyskać nawet do 70% poniesionych kosztów.
Wygaśniecie prawa do ulgi
Prawo do skorzystania z ulgi podatkowej wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, lub w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.
Jak wskazano powyżej decyzja jest wydawana na konkretny okres, zatem z jego upływem decyzja wygasa. Może również dojść do takiej sytuacji, których ziszczenie powoduje, że minister do spraw gospodarki uchyla decyzję, są to przede wszystkim takie okoliczności w których przedsiębiorca:
-
zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub
-
rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub
-
nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.
W przypadku uchylenia decyzji o wsparciu przedsiębiorca jest obowiązany do zwrotu pomocy publicznej. Do dnia zwrotu tej pomocy przedsiębiorcy nie może zostać wydana nowa decyzja o wsparciu.
Podstawa prawna
-
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji, Dz.U.2020.1752 t.j.
-
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, Dz.U.2018.1713.
Materiał opracowany przez zespół „Tak Prawnik”.
Właścicielem marki „Tak Prawnik” jest BZ Group Sp. z o.o.