Pracownik - strona stosunku pracy, osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. Pracownikiem może być osoba, która ukończyła 18 lat. W przypadku zatrudnienia osoby powyżej 16 roku życia, a która nie ukończyła 18 lat, stosuje się przepisy zawarte w artykule dziale 9 Kp. Zatrudnienie młodocianych.
Obowiązki pracownika
Pracownik ma przede wszystkim obowiązek wykonać swoje obowiązki sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych.
Przepisy prawa pracy zobowiązują pracownika w szczególności do:
-
przestrzegania czasu pracy,
-
przestrzegania regulaminu pracy,
-
przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
-
dbania o dobro zakładu pracy, chronienia jego mienia oraz zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
-
przestrzegania w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
Prawa pracownika
Pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków; dotyczy to w szczególności równego traktowania mężczyzn i kobiet w zatrudnieniu.
Pracownik ma prawo do:
-
poszanowania godności,
-
godziwego wynagrodzenia za pracę,
-
do wypoczynku, który zapewniają przepisy o czasie pracy, dniach wolnych od pracy oraz o urlopach wypoczynkowych,
-
prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
-
zaspokojenia potrzeb bytowych, socjalnych i kulturalnych,
-
podnoszenia kwalifikacji zawodowych
-
tworzenia i przystępowania do organizacji, które miałyby na celu jego ochronę prawną.