Popularną formą użytkowania leasingowany środek trwały. Zasady funkcjonowania tego typu umowy są dobrze znane w środowisku przedsiębiorców. Wątpliwości powstają najczęściej w okresie wykupu przedmiotu z leasingu. Niektórzy przedsiębiorcy dokonali dodatkowych inwestycji w przedmiocie leasingu w trakcie trwania umowy. W jaki zatem sposób rozliczyć koszty z tytułu amortyzacji w czasie wykupu przedmiotu leasingu?
Amortyzacja środków trwałych
Nabyte składniki majątku przyjęte do użytku firmowego podlegają amortyzacji jeżeli:
-
stanowią własność lub współwłasność podatnika,
-
zostały nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
-
są kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
-
budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
-
maszyny, urządzenia i środki transportu,
-
inne przedmioty,
-
przewidywany okres ich używania jest dłuższy niż rok,
-
są wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo
-
są oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu.
Oprócz ww. składników majątku amortyzacji podlegają niezależnie od przewidywanego okresu używania:
-
przyjęte do używania inwestycje w obcych środkach trwałych, zwane dalej "inwestycjami w obcych środkach trwałych",
-
budynki i budowle wybudowane na cudzym gruncie,
- zwane także środkami trwałymi,
-
tabor transportu morskiego w budowie (PKWiU 30.11).
Do wyżej sklasyfikowanych środków trwałych należy również dodać składniki majątku użytkowane na podstawie umowy leasingu finansowego, niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością zawartą z właścicielem lub współwłaścicielami tych składników, przy czym odpisów amortyzacyjnych w tym przypadku dokonuje korzystający.
Powyższe wskazuje jednoznacznie, że ustawodawca nie wyłącza możliwości amortyzacji wykupionego środka trwałego z leasingu i przyjęcia go do używania jako składnika majątku. Podkreślić należy także, iż uwzględnia on również możliwość przyjęcia do używania inwestycji w obcych środkach trwałych na nich poczynionych oraz rozpoczęcia dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Wartość środka trwałego przy wykupie z leasingu
Wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w razie ich odpłatnego nabycia uważa się cenę nabycia.
Z kolei cena nabycia to kwota należna sprzedawcy powiększona o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania.
Do powyższych kosztów można zaliczyć m.in. koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji oraz podatku VAT w przypadku podatników zwolnionych z VAT albo nabywających środek trwały z przeznaczeniem na działalność zwolnioną.
Jeżeli środek trwały nabywa czynny podatnik VAT z przeznaczeniem na działalność opodatkowaną, wówczas cenę nabycia pomniejsza się o wartość podatku VAT w wysokości przysługującej podatnikowi do odliczenia od nabytego danego środka trwałego.
Jeżeli środek trwały pochodzi z importu, to cena nabycia obejmuje również cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Ulepszenie środka trwałego
W myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki trwałe uległy:
-
ulepszeniu w wyniku przebudowy,
-
rozbudowy,
-
rekonstrukcji,
-
adaptacji lub
-
modernizacji
- to ich wartość początkowa ulega powiększeniu o sumę poniesionych wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł.
Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy:
-
suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3 500 zł oraz
-
wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
Oprócz tego środki trwałe uznaje się za ulepszone w przypadku:
-
środków transportu, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 20% wartości początkowej,
-
budynków, budowli, jeżeli przed wprowadzeniem do ewidencji wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Ustalenie wartości środka trwałego po wykupie z leasingu z uwzględnieniem inwestycji w obcym środku trwałym
Podatnik nabywający środek trwały z leasingu, na który poniósł nakłady na ulepszenie, może ustalić jego wartość początkową, uwzględniając dokonaną w okresie leasingu inwestycję w obcym środku trwałym na dwa sposoby:
-
w pierwszym podejściu wartość początkową (cenę nabycia) nowego środka trwałego wykupionego z leasingu powiększyć o równowartość inwestycji w obcym środku trwałym w części niezamortyzowanej (przy czym cena nabycia środka trwałego nie może zawierać tej wartości),
-
w drugim podejściu istnieje możliwość kontynuacji amortyzacji według zasad przyjętych na początku amortyzacji inwestycji w obcym środku trwałym, pomimo iż po wykupie środka trwałego z leasingu będzie stanowić własny środek trwały.
Należy dodać, że w myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby poniesione na taką inwestycję wydatki mogły być zaliczone w koszty uzyskania przychodów w postaci odpisów amortyzacyjnych, nie mogą one być podatnikowi zwrócone, np. przez właściciela ulepszonego środka trwałego w jakiejkolwiek formie.
Potwierdza to także stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy zawarte w interpretacji indywidualnej z 12.03.2012 r. o sygn. ITPB3/423-659/11/PST.
Stawka amortyzacyjna dla wykupionego z leasingu i ulepszonego środka trwałego
Podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż:
-
dla środków trwałych zaliczonych do grupy 3-6 i 8 KŚT:
-
24 miesiące - gdy ich wartość początkowa nie przekracza 25 000 zł,
-
36 miesięcy - gdy ich wartość początkowa jest wyższa niż 25 000 zł i nie przekracza 50 000 zł,
-
60 miesięcy - w pozostałych przypadkach,
-
dla środków transportu, w tym samochodów osobowych - 30 miesięcy,
-
dla budynków (lokali) i budowli, innych niż wymienione w pkt 4 - 10 lat, z wyjątkiem:
-
trwale związanych z gruntem budynków handlowo-usługowych wymienionych w rodzaju 103 KŚT i innych budynków niemieszkalnych wymienionych w rodzaju 109 KŚT, trwale związanych z gruntem,
-
kiosków towarowych o kubaturze poniżej 500 m3, domków kempingowych i budynków zastępczych
- dla których okres amortyzacji nie może być krótszy niż 3 lata,
-
dla budynków (lokali) niemieszkalnych, dla których stawka amortyzacyjna z wykazu stawek amortyzacyjnych wynosi 2,5% - 40 lat pomniejszone o pełną liczbę lat, które upłynęły od dnia ich oddania po raz pierwszy do używania do dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podatnika, z tym że okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat.