Ustawa o podatku od towarów i usług określa, jakie podmioty mogą skorzystać z podmiotowego zwolnienia VAT. Wyróżnia ona również grupę podmiotów i działalności gospodarczych, które nie mogą skorzystać z tego przywileju. Czy w 2021 roku zostały wprowadzone zmiany w zakresie zwolnienia z rozliczania podatku od towarów i usług? Przeczytaj artykuł i dowiedz się, ile wynosi zwolnienie podmiotowe z VAT!
Kto może skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT?
Możliwość skorzystania z podmiotowego zwolnienia VAT mają podmioty, których przychody ze sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 200.000 zł netto. Limit ten obowiązuje od 2017 roku w związku z nowelizacją przepisów ustawy o VAT i jest nadal aktualny w 2022 r., na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Ulga ta przysługuje również podatnikom, którzy w danym roku rozpoczynają prowadzenie działalności, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł.
Przykład 1.
Pani Marlena założyła jednoosobową działalność gospodarczą 1 maja 2022 roku. Po zakończeniu 2022 roku obrót ze sprzedaży pani Marleny wynosił 132 000 zł. Czy w 2022 roku pani Marlena będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z VAT?
Tak, ze względu na to, że nie przekroczyła obowiązującego limitu obrotów, który liczony jest proporcjonalnie i wynosi 134.246,58zł (200 000 zł × 245/365).
Co nie wlicza się do limitu 200.000 zł wartości sprzedaży?
Do wartości sprzedaży nie wlicza się:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem w Polsce,
- sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem w Polsce,
- odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku,
- towarów, które są zaliczane przez podatnika do środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (na podstawie przepisów o podatku dochodowym).
Jak zrezygnować z podmiotowego zwolnienia VAT?
Podatnik ma prawo do dobrowolnego zrezygnowania z podmiotowego zwolnienia VAT. W tym celu musi złożyć pisemne zawiadomienie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed rozpoczęciem miesiąca, od którego rezygnacja miałaby obowiązywać. Dokonuje się tego za pośrednictwem formularza VAT-R.
W sytuacji, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł zwolnienie traci swoją moc. Wówczas powraca obowiązek podatkowy a podatnik musi opodatkować całą transakcję powodującą przekroczenie limitu.
Po tym, gdy podatnik utracił prawo do zwolnienia lub sam z niego zrezygnował, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utraciło się prawo do zwolnienia lub zrezygnowano ze zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia, gdy spełni wyżej opisane warunki. W tym celu trzeba złożyć zgłoszenie aktualizacyjne na formularzy VAT-R.
Kto nie może skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT?
Tak jak wcześniej wspomniano ustawa o VAT wskazuje, kto nie może skorzystać z podmiotowego zwolnienia VAT.
Do tej grupy nieobjętej zwolnieniem zaliczymy:
- podatników dokonujących dostaw m.in:
- wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
- towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyłączeniem energii elektrycznej i wyrobów tytoniowych, samochodów osobowych, innych niż nowe środki transportu, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- nowych środków transportu,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b ustawy o VAT,
- terenów budowlanych; - podatników świadczących usługi prawnicze lub usługi w zakresie doradztwa, usługi jubilerskie lub ściągania długów, w tym factoringu;
- podatników nie posiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
- podatników dokonujących dostawy towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
- hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
Biuro rachunkowe a zwolnienie podmiotowe z VAT
Z interpretacji Izb Skarbowych wynika, że biuro rachunkowe może skorzystać z podmiotowego zwolnienia VAT, gdy:
żaden z pracowników nie posiada uprawnień doradcy podatkowego,
- sporządzanie i podpisywanie deklaracji stanowi kompleksowy element usługi księgowej,
- świadczone usługi będą zaklasyfikowane do odpowiedniej grupy PKWiU.
Jak wynika z przepisów ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy świadczący usługi z zakresu doradztwa. Dlatego też tak bardzo ważne są interpretacje organów skarbowych, które pozwalają na prawidłowe podejście do sprawy.
Obecnie “usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego” są zaklasyfikowane do grupy 69.2 PKWiU. Gdy prowadząc biuro rachunkowe wprowadzimy numer dotyczący świadczenia usług z zakresu doradztwa podatkowego, zwolnienie podmiotowe z VAT nie będzie nam przysługiwało.
Jednakże sporządzanie i podpisywanie deklaracji podatkowych, jak wcześniej wspomniano, stanowi element kompleksowo świadczonych usług księgowych. Nie jest elementem doradztwa.
W tej sprawie została również wydana przez MF interpretacja ogólna z 9 kwietnia 2015 r., sygn. PT3.8101.2.2015.AEW.16, której stwierdzono, że:
"Dla celów określenia czynności jakie może wykonywać doradca podatkowy został określony ustawowo zakres czynności uznawanych za czynności doradztwa podatkowego. Czynności doradztwa podatkowego -zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym - dla celów stosowania tej ustawy obejmują zatem:
- udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
- prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
- sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
- reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1."