Poradnik Przedsiębiorcy

Zwolnienie podmiotowe z VAT - czy coś się zmieniło?

Ustawa o podatku od towarów i usług określa, jakie podmioty mogą skorzystać z podmiotowego zwolnienia VAT. Wyróżnia ona również grupę podmiotów i działalności gospodarczych, które nie mogą skorzystać z tego przywileju. Czy w 2019 roku zostały wprowadzone zmiany w zakresie zwolnienia z rozliczania podatku od towarów i usług? Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej! Ile wynosi zwolnienie podmiotowe z VAT w 2019?

Kto może skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT?

Możliwość skorzystania z podmiotowego zwolnienia VAT mają podmioty, których przychody ze sprzedaży opodatkowanej w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 200.000 zł netto. Limit ten obowiązuje od 2017 roku w związku z nowelizacją przepisów ustawy o VAT i jest nadal aktualny w 2019 r., na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Ulga ta przysługuje również podatnikom, którzy w danym roku rozpoczynają prowadzenie działalności, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł.

Co nie wlicza się do limitu 200.000 zł wartości sprzedaży?

Do wartości sprzedaży nie wlicza się:

  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju,
  • odpłatnego świadczenie usług zwolnionych od podatku,
  • towarów, które są zaliczane przez podatnika do środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji (na podstawie przepisów o podatku dochodowym).

Jak zrezygnować z podmiotowego zwolnienia VAT?

Podatnik ma prawo do dobrowolnego zrezygnowania z podmiotowego zwolnienia VAT. W tym celu musi złożyć pisemne zawiadomienie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed rozpoczęciem miesiąca, od którego rezygnacja miałaby obowiązywać. Dokonuje się tego za pośrednictwem formularza VAT-R

Przekroczenie kwoty limitu zwolnienia VAT

W sytuacji, gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł zwolnienie traci swoją moc. Wówczas powraca obowiązek podatkowy a podatnik musi opodatkować całą transakcję powodującą przekroczenie limitu.

Za zgodą naczelnika właściwego urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć podatek należny o:

  • kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych,
  • kwotę podatku zapłaconego od WNT (wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów),
  • kwotę naliczonego podatku wynikającą z faktur zakupu, dokonanych przed dniem zwolnienia w sytuacji gdy podatnik sporządził spis z natury zapasów towarów, które posiadał w dniu przekroczenia limitu zwolnienia podatkowego i dostarczył go w ciągu 14 dni do naczelnika urzędu skarbowego.

Powrót do zwolnienia VAT

Po tym, gdy podatnik utracił prawo do zwolnienia lub sam z niego zrezygnował, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utraciło się prawo do zwolnienia lub zrezygnowano ze zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia, gdy spełni wyżej opisane warunki. W tym celu trzeba złożyć zgłoszenie aktualizacyjne na formularzy VAT-R.

Kto nie może skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT?

Tak jak wcześniej wspomniano ustawa o VAT wskazuje, kto nie może skorzystać z podmiotowego zwolnienia VAT

Do tej grupy nieobjętej zwolnieniem zaliczymy:

  • podatników dokonujących dostaw:
    - wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    - towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyłączeniem energii elektrycznej i wyrobów tytoniowych,
    - nowych środków transportu,
    - terenów budowlanych oraz terenów przeznaczonych pod zabudowę;
  • podatników świadczących usługi prawnicze lub usługi w zakresie doradztwa, usługi jubilerskie;
  • podatników nie posiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Lista towarów i usług , do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku VAT znajduje się w załączniku 12 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Biuro rachunkowe a zwolnienie podmiotowe z VAT

Z interpretacji Izb Skarbowych wynika, że biuro rachunkowe może skorzystać z podmiotowego zwolnienia VAT, gdy:

  • żaden z pracowników nie posiada uprawnień doradcy podatkowego,
  • sporządzanie i podpisywanie deklaracji stanowi kompleksowy element usługi księgowej,
  • świadczone usługi będą zaklasyfikowane do odpowiedniej grupy PKWiU.

Jak wynika z przepisów ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy świadczący usługi z zakresu doradztwa. Dlatego też tak bardzo ważne są interpretacje organów skarbowych, które pozwalają na prawidłowe podejście do sprawy.

Obecnie “usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego” są zaklasyfikowane do grupy 69.2 PKWiU. Gdy prowadząc biuro rachunkowe wprowadzimy numer dotyczący świadczenia usług z zakresu doradztwa podatkowego, zwolnienie podmiotowe z VAT nie będzie nam przysługiwało.

Jednakże sporządzanie i podpisywanie deklaracji podatkowych, jak wcześniej wspomniano, stanowi element kompleksowo świadczonych usług księgowych. Nie jest elementem doradztwa. 

W tej sprawie została również wydana przez MF interpretacja ogólna z 9 kwietnia 2015 r., sygn. PT3.8101.2.2015.AEW.16, której stwierdzono, że: 

Dla celów określenia czynności jakie może wykonywać doradca podatkowy został określony ustawowo zakres czynności uznawanych za czynności doradztwa podatkowego. Czynności doradztwa podatkowego -zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o doradztwie podatkowym - dla celów stosowania tej ustawy obejmują zatem:

  1. udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;
  2. prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg rachunkowych, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  3. sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;
  4. reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.